چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر نقطه مرجع بر اجرا و یادگیری الگوی هماهنگی نامتقارن دو دست میباشد.اجرا و نیز یادگیری الگوهای هماهنگی نامتقارن دو دست به دلیل تمایل دستها به انجام حرکات فضایی و زمانی مشابه دشوار است.یکی از روشهایی که برای اجرا و آموزش الگوهای هماهنگی پیشنهاد شده روش نقطه رجع است.در این تحقیق سعی شده است نقطه مرجع به شیوهای عینی که قابل کاربرد در محیطهای واقعی آموزشی باشد.ارائه گردد.بدینمنظور یک گروه شامل 15 نفر از دانشجویان راستدست دانشکدهء تربیتبدنی دانشگاه فردوسی بهطور داوطلبانه شرکت کردند.طرح تحقیق شبه-تجربی و شامل سه مرحله پیشآزمون،پسآزمون و آزمون یادداری بود.تکلیف موردنظر حرکت آونگی با دست راست در صفحه سهمی و حرکت دورانی با دست چپ در جهت عقربههای ساعت و در صفحه افقی بود.از آزمودنیها ابتدا پیشآزمون به عمل آمد،بعد از دو روز تمرین پسآزمون و با دو روز فاصله از پسآزمون،آزمون یادداری اجرای شد.نتایج نشان داد که آزمون t همبسته بین پیشآزمون و پسآزمون معنیدار است (P 0/05) .این نتایج نشان میدهد که نقطه مرجع روشی مناسب برای اجرا و یادگیری الگوی هماهنگی نامتقارن دو دست محسوب میشود.
خلاصه ماشینی:
"تاریخ دریافت مقاله:20/9/86 تاریخ پذیرش مقاله:22/4/87 چکیده هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر نقطه مرجع بر اجرا و یادگیری الگوی هماهنگی نامتقارن دو دست میباشد.
این نتایج نشان میدهد که نقطه مرجع روشی مناسب برای اجرا و یادگیری الگوی هماهنگی نامتقارن دو دست محسوب میشود.
نتایج این تحقیق نشان داد که نقطه مرجع روشی مناسب برای آموزش الگوی هماهنگی دو دست است و با افزایش تعداد نقاط مرجع الگوی هماهنگی سریعتر و با ثبات بیشتری فرا گرفته میشود.
در این پژوهش از آمار توصیفی برای تعیین اندازههای گرایش به مرکز و پراکندگی و از آمار استنباطی،آزمون t همبسته برای تعیین معنادار بودن اثر نقطه مرجع بر اجرا و یادگیری الگوی هماهنگی دو دست دارای مرحله نسبی 90 درجه استفاده شده است.
یافتههای پژوهش دادههای این گرایش به مرکز و پراکندگی اجرا و یادگیری مرحله نسبی الگوی هماهنگی دو دست آزمودنیها در مراحل مختلف آزمون در جدول شمارهء 1،نشان داده شده است.
در این تحقیق نیز در پیشآزمون و قبل از ارائه نقطه مرجع الگوی هماهنگ به صورت هممرحله اجرا شده است.
علاوه بر آن در این تحقیق از روشی برای اجرای الگوی هماهنگی دارای مرحله نسبی استفاده شده که موجب توجه بیرونی آزمودنیها میشود.
هدف دیگر از ارائه نقطه مرجع در این پژوهش بررسی اثر آن بر یادگیری الگوی هماهنگ نامتقارن دو دست بود که از طریق مقایسه میانگین مرحله نسبی الگوی هماهنگی پیشآزمون با آزمون یادداری بررسی شد،چرا که عملکرد آزمودنیها بعد از مدتی بیتمرینی شاخصی مناسب برای تعیین یادگیری محسوب میشود."