خلاصه ماشینی:
"در طی فرآیند آموزش محتوای این کتابها در قالبهای گوناگون از جمله تصاویری از یک مکان،(صفحه اول و دوم فارسی پایه اول جلد اول) داستانهای تصویری(صفحهی سوم و پنجم فارسی پایه اول و دیگر موارد)متونی ساده و روان کودک کم توان ذهنی مجبور به گفتوشنود باهمکلاسان و آموزگار خود میشود.
همچنین دانشآموزان نیز یاد میگیرند چگونه با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند،از سخن خود محور به گفتگوی دو طرفه گام بردارند،بتوانند در برابر جمع صحبت کنند، پیامهایشان انسجام داشته باشد،به آنچه میگویند فکر کنند و بعد سخن بگویند،گفتارشان لحن و آهنگ مناسب داشته باشد،در موقع گفتار حرکات دست و سرشان مناسب(صفحه 2 جزوه مقدمه روش تدریس)،در موقعیتهای مختلف کلمات و عبارات مناسب را به کار گیرند،قادر به مکالمهی تلفنی باشند (فارسی پایه دوم،درس تلفن)،به سؤالات پاسخ دهند و بیاموزند چگونه واژهها را برای بیان مقصودشان به کار گیرند و به الطبع گنجینهی لغات آنها در این گفتگوها و صحبتها دائما وسعت بیشتری خواهد یافت.
به منظور آمادهسازی کودکان کمتوان ذهنی جهت آموزش خواندن در قسمتهای اولیه کتابهای فارسی پایه اول این دانشآموزان،انواع فعالیتهای یادگیری جهت پرورش تواناییهای دیداری و شنوایی در نظر گرفته شده است.
-توانایی نوشتن درست نمادهای نوشتاری -توانایی به کارگیری بههنجار خط(خوانانویسی) -توانایی تبدیل نمادهای صوتی به نوشتاری -توانایی استفاده از برخی علایم سجاوندی -توانایی کاربرد درست کلمات در جمله -توانایی نوشتن جملههای ساده برای یک موضوع -در حد انتظار توانایی نوشتن افکار،عقاید و خواستههای خود -نوشتن نامهای ساده در حد انتظار(جزوهی مقدمهی روش تدریس فارسی) در پایان به استحضار میرساند امید است با حسن اجرای محتوای این کتابها که البته شیوهی کار همیشگی آموزگاران زحمتکش،کمتوقع و ایثارگر مدارس ویژهی کودکان کمتوان ذهنی است کلیه اهداف موردنظر در کتابها برآورده شود."