خلاصه ماشینی:
"میتوان با ارایه کارتهایی که مبین مراحل ذیر است به آنها کمک کرد: 1-بخوان:سؤال چیست؟ 2-بازخوانی:اطلاعات موردنیاز چیست؟ 3-فکر کردن: الف)روی هم گذاشتن-جمع کردن ب)جداکردن-کم کردن ج)آیا به همه اطلاعات نیاز دارم د)آیا مسأله دو قسمتی است؟ 4-حل کردن 5-بازبینی:مقایسه مجدد و محاسبه تا اینجا ما چهار نظریه مختلف آموزش ریاضی را که در مورد دانشآموزان با نارسایی در حساب کاربرد دارد به صورت مختصر معرفی کردهایم.
در ادامه به تشریح یک سری اصول کلی در مورد آموزش ریاضیات میپردازیم: اصول آموزش ریاضیات به دانشآموزان با نارسایی در حساب شکل دادن مفهوم عدد(مهارت پیشنیاز برای یادگیری ریاضی) در ابتدا معلم باید نسبت به آموزش مفاهیم و مهارتهای پیشنیاز اقدام کند،زیرا اطمینان از این مسأله که دانشآموز آمادگی یادگیری را دارد مهم است.
برای مثال معلم باید بداند که دانشآموزان با نارسایی در حساب،درچه قسمتهایی با مشکل روبهرو هستند و در چه بخشهایی مشکلات آنها کمتر است؟در این رابطه باید به موارد زیر توجه کرد: 1-مشخص کنید آیا دانشآموز مفهوم عدد و ترتیب آنان را درک میکند یا نه؟آیا میتواند چهار عمل اصلیث را انجام دهد؟ و آیا اعداد نوشته شده را میتواند بخواند یا نه؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) عکس از سید حسن موسوی 2-چه مقدار از مشکل دانشآموز در ریاضیات را میتوان به مشکلات ناشی از زبان و گفتار وی نسبت داد؟آیا مهارتهای زبان بیانی دانشآموز،یادگیری وی را تحتتأثیر قرار میدهد؟ در صورت وجود مشکلات و کاستیهایی در زبان شفاهی و بیانی دانشآموز،میبایست ابتدا به رفع این نقایص پرداخت و از راه درسهایی چون دیکته،انشاء و خواندن(روخوانی)یا فرصتهایی را برای تمرین در این زمینه در اختیار وی قرار داد."