چکیده:
هدف از پژوهش حاضر پررسی سودمندی کلاسهای
آموزش خانواده از نظر والدین و معلمان و مقایسه نظرات آنان بود.
پژوهش بر روی ۲۰۳ نفر از والدین شرکت کننده در کلاس هاو
100 نفر از معلمان مدارس استثنایی شیراز که با روش نمونه گیریی
تصادفی ساده انتخاب شده بودند اجرا شد. برای بررسی نظر
والدین و معلمان از مفیاسی که توسط محمدخانی تهیه شده بود:
استفاده گردید مقیاس مذکور دوباره مورد اعتباریابی قرار گرفت.
نتایج نشان داد که والدین شرکت کننده دراین کلاس ها و همچنین
معلمان, کلاس ها را سودمند و مثبت ارزیابی کرده اند مقایسه
ترس والدین و معلمان نشان داد که بین نگرش معلمان و والدین
تفاوت معنی دار نیست. مقایسه نگرش زنان و مردان که به وسیله و آنچه برای مدارس استثنایی حیاتی به نظر می رسد این است که بدون همکاری والدین تقریبا
برنامههای آموزشی, پرورشی و توان بخشی
کودکان استثنایی بی نتیجه است. تحلیل واریانس دو طرفه انجام شد نشان داد که نگرش آنهامتفاوت
و در سطح یک صدم (P=0/01)معنی دار است. همین مقایسه نشان
داد که زنان نظر مشتی نسبت به سودمندی کلاس ها داشته اند.
مقایسه نگرش معلمان پیش دبستانی و ابتدایی بانگرش معلمان
راهنمایی و متو سطه نشان داد که تفاوت معنی داری بین نگرش
دو گروه وحودندارد. مفایسه تگرش معلمان زن و مرد نشان داد
رستم اکبری
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
که نگرش زنان و مردان متفاوت و در سطح یک صدم (P=0/01) معنی دار است . همین مقایسه نشان داد که معلمان زن نظر مثبت تری نسبت به سودمندی کلاس ها داشته اند، همچنین نتایج
نشان داد کهمعلمان و والدین، استفاده از بحث گروهی،استفاده از
مدرسان متخصص و مجرب ، استفاده از پیامهای تربیتی در
کلاسیها، نمایش های رادیویی و تلویزیونی و استفاده از استادان
دانشگاه برای آموزش مدرسان را در یادگیری بهتر و بیشتر در
کلاس ها موثر می دانند.