خلاصه ماشینی:
"چکیده پایاننامه مطالعه حافظه کوتاه مدت و بلندمدت در انواع نارساخوانی سطحی و عمیق در کودکان استثنایی شهر تهران فاطمه نظامآبادی عاشوری،پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی،دانشگاه آزاد اسلامی،دانشکده علوم اجتماعی و روانشناسی؛استاد راهنما:دکتر رضا کرمی نوری،استاد مشاور:دکتر حسن عشایری،1381 هدف این پژوهش بررسی حافظه کوتاه مدت و بلندمدت در انواع نارساخوانی سطحی و عمیق در کودکان دبستانی شهر تهران بود.
علاوه بر این مشخص شد که بین حافظه درازمدت هر سه گروه(عادی نارساخوان سطحی و عمیق)در سه آزمون یادآوری آزاد( fr )،سر نخهای ادراکی( cr1 )و یادآوری با استفاده از سرنخهای معنایی( cr2 )تفاوت معنادار وجود دارد.
در زمینه نقش و جنس و پایه تحصیلی در حافظه کوتاه مدت و بلندمدت کودکان هر 3 گروه نتایج نشان داد که بین جنسیت و حافظه رابطه معناداری وجود ندارد،اما کودکان پایه اول ابتدایی در انواع آزمونهای حافظه کوتاه مدت(مستقیم و معکوس)،و آزمون یادآوری آزاد و آزمون سرنخهایی معنایی حافظه بلندمدت در مقایسه با کودکان پایههای چهارم و پنجم و کودکان پایه اول و دوم ابتدایی در آزمون سرنخهای ادراکی حافظه بلندمدت در مقایسه با کودکان پایه پنجم عملکرد بهتری داشتند."