چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه خودپنداره و مؤلفه های آن (خودپنداره تحصیلی، اجتماعی، ورزشی و ارزشی) در دانشآموزان نابینا و بینا با توجه به جنسیت آنان بود. به عبارت دیگر، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال بود که: «آیا میان دانش آموزان نابینا و بینا به لحاظ خودپنداره کلی و مؤلفههای آن، با توجه به متغیر جنسیت تفاوت وجود دارد؟» اطلاعات لازم جهت پاسخگویی به سؤال فوق، با استفاده از پرسشنامه خودپنداره منداگلیو و پی ریت (1995)، از نمونهای به حجم 40` نفر، متشکل از 20 دانش آموز نابینا (10 دختر و 10 پسر) و 20 دانش آموز بینا (10 دختر و 10 پسر) جمع آوری شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس دو عاملی (2×2) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که در خودپنداره کلی و مؤلفه های آن، میان دانشآموزان نابینا و بینا تفاوت معنیداری وجود ندارد، هر چند که میانگین نمرات کودکان بینا در خودپنداره کلی و مؤلفههای آن از کودکان نابینا بالاتر بود. به لحاظ عامل جنسیت نیز، علیرغم اینکه میانگین نمرات خودپنداره کلی، تحصیلی، و ارزشی دختران بیشتر از پسران بود ولی هیچ یک از این تفاوتها به لحاظ آماری معنی دار نبود. همچنین در خود پنداره ورزشی، گرچه میانگین پسران بیش تر از دختران بود اما این تفاوت معنادار نبود. و تنها در بعد خودپنداره اجتماعی، دختران دارای خودپنداره اجتماعی بالاتر (64/13 = X ) و معنی دار (05/0 P< و 17/4 = F) نسبت به پسران بودند. علاوه بر این تأثیر تعاملی جنسیت و نوع آزمودنی (نابینا و بینا)، بر خودپنداره کلی و مؤلفههای آن معنیدار نبود.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره 2: نتایج آزمون تحلیل واریانس دو عاملی جنسیت (دختر و پسر) و نوع آزمودنی (نابینا و بینا) در خودپنداره کلی منبع واریانس مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F سطح معنی داری جنسیت 25/189 1 25/189 78/3 معنی دار نیست نوع آزمودنی 84/28 1 84/28 57/0 معنی دار نیست جنسیت × نوع آزمودنی 34/10 1 34/10 20/0 معنی دار نیست خطا 80/1799 36 99/49 کل 00/107106 40 همانطور که در جدول شماره (2) نشان داده شده است میان دختران و پسران و دانش آموزان نابینا و بینا به لحاظ خودپنداره کلی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
جدول شماره 8: نتایج آزمون تحلیل واریانس دو عاملی جنسیت (دختر و پسر) و نوع آزمودنی (نابینا و بینا) در خودپنداره ورزشی منبع واریانس مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F سطح معنی داری جنسیت 76/16 1 76/16 08/2 معنی دار نیست نوع آزمودنی 71/4 1 71/4 58/0 معنی دار نیست جنسیت × نوع آزمودنی 71/1 1 71/1 21/0 معنی دار نیست خطا 27/289 36 03/8 کل 6051 40 جدول شماره (8) بیانگر آن است که تفاوت میان دختران با پسران و نابینایان با بینایان در خودپنداره ورزشی، به لحاظ آماری معنی دار نمی باشد."