خلاصه ماشینی:
"تازههای پژوهش تهیه و تنظیم: آذر متین/ کارشناس ارشد روان شناسی کودکان استثنایی علتهای آسیب بینایی شدید و نابینایی در مدارس ویژه کودکان نابینا در ایران برای این منظور پژوهشی بر روی 362 دانشآموز (210 پسر و 152 دختر) با میانگین سنی 5/13 سال در سطوح متفاوت در سه مدرسه خاص نابینایان اجرا شد.
جنس، سن، تاریخچه نابینایی یا بینایی ضعیف در خانواده، تیزبینی بینایی، دلایل نابینایی، شرایط قابل پیشگیری و شرایط قابل درمان مورد بررسی قرار گرفت.
تفاوتهای رشدی در درک کودکان از علت ناتوانیها، قابل کنترل بودن و مزمن بودن آنها دراین پژوهش درک 77 نفر از کودکان در چهارگروه سنی 5-4 ، 7-6 ، 10-9 و 13-11 سال از علت ناتوانیها، قابل کنترل بودن و مزمن بودن آنها از طریق مصاحبه مورد بررسی قرار گرفت.
در این خصوص درک کودکان از ناتوانیهای جسمانی، ناتوانیهای حسی (نابینایی و ناشنوایی)، ناتوانیهای یادگیری و مشکلات عاطفی / رفتاری (اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و نقص در مهارتهای اجتماعی) مورد نظر بوده است."