خلاصه ماشینی:
"به این نکتهی بسیار مهم باید توجه داشته باشیم که برای رمزگشایی و دریافت معانی و مفاهیم و نیز انتقال آنها،از ابزار و شیوههای گوناگونی میتوان استفاده کرد.
بنابراین مشاهده میشود که در بحث ادبیات و زبان هم گاه اشاراتی وجود دارد که اشارات مستقیم نیست،بلکه غیر مستقیم است و با کنایه،معانی و مفاهیم بیان میشود و آنجا هم باید به گونهای رمزگشایی کرد.
البته در انتقال این معانی و مفاهیم و برای آموزش آن باید چارهاندیشیهایی کرد؛ زیرا این شیوه و استفاده از انواع شیوههای رمزگشایی و دریافت معانی و مفاهیم،اهمیت بسیاری در بحث سوادآموزی دارد.
نکتهی دیگر در ارتباط با تربیت هنری،تاریخ هنر است که اهمیت بسیاری دارد و ما را به یک حوزهی بسیار گسترده از آثار و تاریخ هنری که همیشه مورد توجه هنرمندان ما بوده و هست، مرتبط میسازد.
موضوع سوم،تولید اثر هنری است؛مهمترین ویژگی که در همهی حوزههای هنری،از جمله حوزهی هنرهای سنتی وجود دارد،خلاقیت و ابداع،یکی از وجوهی است که باید براساس مبانی هنرهای مربوط به خود آن هنر مورد توجه قرار گیرد.
بنابراین،یک وجه اساسی برای وارد شدن به مفهوم شناخت زیبایی،مراجعه به طبیعت است که به عنوان یکی از مهمترین منابع الهام هنرمندان در همهی حوزههای هنری اهمیت بسیار دارد.
باید اشاره کنم که در گذشته در آموزش هنرهای سنتی سه ویژگی اساسی وجود داشت: 1-مشق نظری 2-مشق قلمی 3-مشق خیالی در مورد این سه ویژگی بهطور خلاصه عرض میکنم که برای مثال در آموزش خوشنویسی،مشق نظری یعنی یک خوشنویس ابتدا باید با خطوط استادان در دورههای پیشین و دورهی خودش (به تصویر صفحه مراجعه شود) کاشی زرین فام،کاشان،با امضا ابوفاضل،موزه بوستن آشنا شود."