خلاصه ماشینی:
"»5 کابرد زاویه دید نمایشی سوم شخص،داستان را بیش از پیش به عنوان هنری بصری مطرح میسازد؛ داستان با کسب ویژهگیهای فیلمنامهای،ثبت نوشتاری تصاویری است که کارگردانی-مخاطب -آن را بر روی صحنه-ذهن مخاطب-جان میبخشد.
این شیوهی روایی تصاویر را در بافت مرکب خود ویژه و در ارتباط با سایر عناصر متن و نیز اشیاء را در ترکیببندی تصویری مطرح میسازد.
در این حالت،به خصوص در زاویه دید نمایشی سوم شخص،نویسنده،کارگردان و تدوینگری است که تقطیع نماها و تلفیق ویژهی آنها را انجام میدهد و ما را در معرض پرداختهای خاص تصویری از نظر زوایا و نورپردازی و بافت صوتی و...
7در لحظهی خواندن که تخیل خواننده به عینیت بخشی تصاویر میپردازد،خروج از دایرهی زبان نوشتاری-اتصال به زبان تصویر-ممکن میگردد،لیک در بازگشت مجدد به متن به قصد فعال،ضابطهی امکان پذیری تصاویر ما را به دایرهای باز میگرداند که به اعتقاد آندره مارتینه عرصهی امکان تجزیهی دوگانه است.
مخاطب میتواند پس از درک بصری و-یا همراه با آن!-به منبع قابل ارجاع زبان متن باز گردد و مقولههای پارادیگماتیک را مورد مداقه قرار دهد.
لیک ارائهی بصری در متن و سینما نوعی بینیازی از روایت مستقیم است و برغم برخی،مخاطب فعال را وامیدارد تا خود در پی برقراری نسبتهایی میان گفتارها و لحن و حرکات بدن برآید.
شاید بتوان واژه را را مستقل از تصویر فرض کرد،اما مسلم آنست که هر انگاره نزد مخاطب از آنرو شکل میگیرد که قادر است گزارههای متن را به از آن خود بدل سازد و این مسیر بدون حضور تصاویر و اصوات امکان نمییابد."