چکیده:
مراکز مواد آموزشی درواقع کتابخانههای جدید مدارس هستند که علاوه بر منابع مکتوب سایر رسانههای دیداری – شنیداری را نیز گردآوری، سازماندهی، و ارائه میکنند. در کشور ما بهدلیل افزایش سریع جمعیت از سویی و استقبال عمومی از آموزش و پرورش از سوی دیگر، مشکلاتی از قبیل کمبود معلم و کمبود فضای آموزشی بهوجود آمده است. علاوه بر این، بهدلیل تحولاتی که در زمینههای علمی و تکنولوژی آموزشی روی میدهد، همچنین جهت پاسخگویی به نیازهای متنوع آموزشی دانشآموزان – با توجه به تفاوتهای فردی آنان – لازم است نسبت به احداث و توسعه مراکز مواد آموزشی توجه بیشتری بهعمل آید.
خلاصه ماشینی:
"علاوهبر این،به دلیل تحولاتی که در زمینههای علمی و تکنولوژی آموزشی روی میدهد،همچنین جهتپاسخگویی به نیازهای متنوع آموزشی دانشآموزان-با توجه به تفاوتهای فردی آنان-لازم است نسبت به احداث و توسعۀ مراکز مواد آموزشی توجه بیشتری به عمل آید.
مراکزمواد آموزشی از جمله ابزارهای بسیار مؤثردر این زمینه به شمار میروند و میتوانندبا گردآوری مجموعههای جامع و متناسببا نیازهای آموزشی و تفریحی شاگردان وایجاد تسهیلات لازم جهت بهرهگیری ازآنها فضایی ایجاد کنند که دانشآموزان باعلاقه و رغبت به آنها مراجعه کرده و بااستفاده از منابع مختلف موجود در مرکز،براساس سلیقه و ذوق و نیاز خود،درداخل و یا خارج از مرکز،به خودآموزیمستقل بپردازند.
همچنین در بسیاری موارد،مشکل وحتی غیرممکن است که مرزی مشخص بینکتابخانه و مرکز مواد دیداری-شنیداریتعیین کرد،زیرا موادی مانند نقشه،کره،نمودار،عکس،و نوار ضبط صوت در هردو مرکز باید وجود داشته باشد و تهیۀ آنبرای هردو مرکز دوبارهکاری و اتلافبودجه است،ضمن آنکه اگر برای یکیاز آنها این خرید صورت گیرد مسئلهسازخواهد بود.
هماینک انواع گوناگون رسانهها از فیلم و ویدئوو کامپیوتر گرفته تا اسلاید و فیلم استریپ وماکت و نمونه به وفور در دسترس هستند ومیتوان و،باید،آنها را در نظام آموزشی به کارگرفت و مناسبترین محل برای به خدمتگرفتن این رسانهها نیز مرکز مواد آموزشیاست.
اما مرکز مواد آموزشی دارای محیطیغیررسمی است که در آنجا شاگردان دوراز انضباط و نظم خشک کلاسی میتوانندبه معلم خود نزدیک شده و با آنها روابطصمیمانهتری برقرار سازند.
تیجهگیری علیرغم توسعۀ کمی مدارس در کشورو در تمامی مقاطع تحصیلی،به دلیل عواملیمانند افزایش جمعیت جوان طالب تحصیل؛که خود موجد مشکلات دیگری از قبیلکمبود فضای آموزشی،معلم،و بودجه شدهاست؛نظام آموزشی ما را از پرداختن بهساخت و توسعۀ کتابخانههای مدارسو مراکز مواد آموزشی باز داشته است."