خلاصه ماشینی:
"کتاب آموزش عالی و برنامهریزی نیروی انسانی حاصل مطالعه مشترک زبان جهانی کار( International Labour Organization:ILO L)و مرکز اروپایی آموزشهای عالی یونسکو( Unesco European Centre for Higher Education:CEPES L)است که در آن «تجربههای 7 کشور اروپایی(سه کشور اقتصاد بازار و 4 کشور اقتصاد برنامهریزی متمرکز) در زمینه روشهای گوناگون برنامهریزی نیروی انسانی و کاربرد آن در برنامهریزی آموزشی، بویژه آموزش عالی، مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است.
کتاب حاضر با مقدمه ناشر، فهرست مطالب، پیشگفتار و مقدمه آغاز میگردد و مشتمل بر 11 فصل به شرح زیر است: فصل اول:رشد آموزش عالی پس از جنگ جهانی دوم در این فصل رشد آموزش عالی در اروپا در دوره سی ساله بعد از جنگ جهانی دوم، که از آن با عنوانهایی چون دوران رشد و بازسازی اقتصادی و صنعتی، دوران ارتقای سطح زندگی، و دوران بهبود استانداردهای آموزشی یاد میشود، بررسی میشود.
فصل سوم:بحثهای نظری مطالب این فصل در 2 بخش(1)نظرهای موافقان و مخالفان برنامهریزی نیروی انسانی، و(2)دیدگاههای کشورهای مختلف اروپایی تنظیم شده است، در بخش اول، دلایل مطلوب بودن برنامهریزی آموزش عالی بر اساس نیازهای نیروی انسانی مد نظر قرار میگیرد، و ارتباط بین سطح تحصیلات و فعالیت اقتصادی تحلیل میشود.
در بخش دوم اصول نظری کلی دیدگاه پیشبینی نیروی انسانی مطرح است و در مورد نقش آموزش عالی در تربیت جوانان و آماده کردن آنان برای اشتغال چهار برداشت و تفسیر متفاوت ذکر میشود.
کتاب نخستین واژگان بین المللی برنامه درسی که به قطع وزیری، با چاپ و صحافی مناسب انتشار یافته است جهت استفاده محققان و علاقهمندان در کتابخانه مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی موجود است."