چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه کارکردهای اجرایی و توجه در کودکان دچار ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و کودکان عادی پیش دبستانی شهر اصفهان است. به منظور انجام این پژوهش، 20 کودک 6-4 سال با ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی / تحولی و 20 کودک 6-4 سال عادی (بدون ناتوانی یادگیری) از میان جامعه کودکان پیش از دبستان شهر اصفهان، به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و عملکرد آنها در آزمون کارکردهای اجرایی و توجه مقایسه شد.
روش: روش این پژوهش علی – مقایسه ای بود. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: آزمون عصب روان شناختی نپسی (NEPSY)، مقیاس هوش کودکان پیش از دبستان وکسلر، پرسشنامه کانرز والدین و فهرست وارسی نشانه های ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی کودکان پیش از دبستان.
یافته ها: یافته ها نشان داد که تفاوت کارکردهای اجرایی و توجه کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی / تحولی و کودکان عادی (بدون ناتوانی یادگیری) معنادار است.
نتیجه گیری: کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی پیش از دبستان در کارکردهای اجرایی و توجه دارای نواقص جدی هستند.
خلاصه ماشینی:
"دوماین که بخشهای متعدد مغز در پردازش توجه اثر دارند(بارکلی،(1)- Visual Processing Disorders (2)- Auditory Processing Disorders (3)- Memory Disorders (4)- Attention Disorders (5)- Swanson (6)- Harris (7)- Graham (8)- Fletcher (9)- Seidman (10)- Denckla (11)- Miyak (12)- Pennington (13)- Ozonoff (14)- Sergeant (15)- Geurts (16)- Huijbregts (17)- Scheres (18)- Osterlaan (19)- Wiilcutt (20)- Barkley (21)- Groisser (22)- Welsh (23)- Logan (24)- Schachar (25)- Tannock (26)- Nigg (27)- Blaskey (28)- Huang-Pollock (29)- Rappley (30)- Valera گردوزینسکی1و دپائل2،1992؛میرسکی3،1996).
در این مرحله،آزمونگران با دقت سؤالها(1)- Grodzinsky (2)- Dupaul (3)- Mirsky (4)- Douglas (5)- Reynolds (6)- Holborow (7)- Berry (8)- August (9)- Garfinkel (10)- De Wolf (11)- Byrne (12)- Bawden (13)- Gilger (14)- Defries (15)- Stanford (16)- Haynd (17)- Korkman (18)- Liikanen (19)- Felman (20)- Semrud-Clikeman (21)- Faraone (22)- Biederman (23)- Monuteaux (24)- Dupal (25)- McGoey (26)- Eckert (27)- Van Brakle (28)- Dallan (29)- Sonuga-Barke (30)- Hall (31)- Remington (32)- Bohm (33)- Jerman (34)- Kemp (35)- Dalen (36)- Daley (37)- NEPSY و مشکلاتی را که در عمل با آن روبهرو میشدند،برای بررسیمجدد یادداشت میکردند."