خلاصه ماشینی:
"سرعت تحولات و رویدادها، وسعت دامنه اطلاعات، پیشرفتهائی که در تکنولوژی اطلاعرسانی و کتابداری حاصل شده است و فزونی چشمگیر انبوه نیازمندان به اطلاعات علمی و مراجعان به کتابخانههای دانشگاهی، تدابیر و کاربرد سازوکارهای(مکانیزمهای)جدیدی می طلبد تا این سازمانها با پویائی بیشتر بتوانند حداکثر خدمات ممکن و متناسب با رشد کمی و کیفی دانشگاه و توسعه ملی را عرضه نمایند.
)Willicims( تحول و توسعه کتابخانههای دانشگاهی با استفاده از برنامهریزی استراتژیک، علاوه بر اعتبارات مالی لازم و نیروی انسانی آموزش دیده و مجرب، نیازمند مطالعات دقیق محیط داخلی و خارجی کتابخانه، آمادهسازی جامعه دانشگاهی و شجاعت و فداکاری و شکیبائی مدیران برجسته کتابخانههاست، زیرا مقاومت مدیران و کارکنان قدیمی که معمولا نگران هر گونه تحولی در سازمان یا واحد تحت سرپرستی خود هستند، عاملی بازدارنده در تدوین و اجرای برنامهریزی استراتژیک در کتابخانههای دانشگاهی است.
پویا شدن کتابخانههای دانشگاهی و گردآوری و اشاعه اطلاعات و تسهیل فزاینده این خدمات، مستلزم برنامهریزی استراتژیک به منظور بهینهسازی ساختار و ساز و کار فعالیت این کتابخانههاست، تا زمانی که مدیران و کارکنان کتابخانههای دانشگاهی پای بند معیارها و روشهای قدیمی و سنتی خود باشند و تا وقتیکه اعضای هیأت علمی و مدیران دانشگاهی جایگاه و نقش کتابخانه را ناچیز و کم اهمیت بشمارند، امیدی به پویائی کتابخانه و توسعه کیفی فعالیت دانشگاه نخواهد بود.
ضرورت مییابد: الف-تشکیل شورایی متشکل از یکی از معاونان دانشگاه، ترجیحا معاون پژوهشی و متخصصان برنامهریزی و کتابداری، نمایندگانی از معاونت آموزشی، اداری ومالی، ریاست کتابخانه مرکزی و نمایندگانی از دانشکدههای مختلف به عنوان شورای سیاستگذاری و برنامهریزی استراتژیک؛انتخاب اعضای این شورا و آماده ساختن آنان جهت انجام برنامهریزی استراتژیک در کتابخانههای دانشگاه در زمره مهمترین تلاشهای نمودار 2-مراحل برنامهریزی استراتژیک در کتابخانههای دانشگاهی (به تصویر صفحه مراجعه شود) کلیدی است که باید انجام پذیرد."