خلاصه ماشینی:
"اهم این تحقیقات به قرار زیر است: آزادی 21 در سال 1365، با استفاده از روش هزینه فایده، به محاسبه نرخ بازدهی خصوصی و اجتماعی آموزش در ایران در مقاطع ابتدایی-راهنمایی و متوسطه میپردازد.
(جدول 2-ستون 4) جدول 2-خلاصه تحقیقات انجام شده در مورد نرخ بازدهی آموزشی در ایران {T مقطع آزادی جبل عاملی سهرابی افشاری اجتماعی خصوصی اجتماعی خصوصی اجتماعی خصوصی بازدهی خصوصی ابتدایی 13 12 8 5/9 6/10 3/10 - راهنمایی 5/20 5/22 5/2 7/3 6/7 6/7 - متوسطه 5/14 14 7 7 8/11 7/11 - کاردانی 2/8 5/8 1/13 5/14 - کاردانی فنی - حرفهای تربیت معلم 12 17 8/8 - - کارشناسی 5/9 15 3/9 6/10 - کارشناسی ارشد منفی 5/2 -2/12 - دکتری منفی منفی - - بازدهی آموزشی - - - - 2/9-3/7 بازدهی تجربه - - - - 84/3-3/3 T محاسبه نرخ بازدهی خصوصی(پولی)دانشآموختگان آموزش عالی شاغل در بخش خصوصی-دولتی دادههای این تحقیق، از روش نمونهگیری و با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده است.
با توجه به تغییرات و اصلاحاتی که در مدل صورت گرفته است، مدل استفاده شده در این مقاله به صورت زیر خلاصه میشود: Lny در معادله فوق y (درآمد ماهانه)وs(سالهای تکمیل شده آموزش عالی)و E (تجربه کاری) D2 (متغیر مجازی به بخش اقتصادی)، (خصوصی 1، دولتی 0)، D1 (متغیر مجازی مربوط به جنسیت)، (زن 0، مرد 1)و(عامل اختلال)هستند.
یافتههای این تحقیق نرخ بازدهی خصوصی(پولی)فارغ التحصیلان آموزش عالی را بین 47/10-7/11 درصد برآورد کرده است؛بدین معنی که هر سال اضافی تحصیل در آموزش عالی حدود 11 درصد به دریافتیها اضافه میکند که این نرخ بالاتر از سایر مقاطع آموزشی است."