خلاصه ماشینی:
"و از آنجا که وزیران ایرانی در همههء دروههای اسلامی چه در دستگاه خلافت یا در دولتهای محلی همیشه دولت ساسانی و روش جهانداری پادشاهان معروف آن خاندان بخصوص اردشیر و انو شروان را سرمشق خویش قراره میداده و غالبا هم مردانی فاضل و دانشدوست بودهاند بجمع کتابها و رسالاتی که در این زمینهها بخصوص آنچه از پادشاهان ساسانی در این زمینهها روایت میشده علاقهء وافر داشتهاند و بدون شک در کتابخانهء بزرگ ابن عمید نیز از اینگونه آثار فراوان بوده و مسکویسه هم از چنین کتابخانهای برخوردار گردیده و بهمین جهت است که در کتابهای وی آثاری از کتابهای ساسانی مییابیم که در مؤلفات دیگر اسلامی دیده نمیشود مانند کتاب «جاودان خرد»او که شامل مجموعهای از ادبیات اخلاقی دورهء ساسانی است، و همچنین بعضی از خطابهها و نامههائیکه در همین تجارب الامم از ادبیات ساسانی نقل کرده که یا در مآخذ دیگر نیست و یا اگرب هست بصحت و دقت آنچه در تجارب الامم آمده نیست و از اینجا معلوم میشود که مسکویه بمآخذ اصیلتر و صحیحتری دست داشته است."