چکیده:
سنگسار به عنوان یکی از حقوق کیفری اسلام شناخته می شود. به باور برخی، افزون بر روایات، بعضی از آیات وحی نیز حد زنا کار را سنگسار معرفی می کند.
شبهاتی چند بر سنگسار وارد شده است:
شبهه نخست در مورد دلالت آیات بر سنگسار . شبهه دوم . در ناسازگاری سنگسار با آیات قرآن. شبهه سوم . در ناسازگاری رجم با دیگر احکامی که برای رجم آمده است. شبهه چهارم. در ناساگاری رجم با آیاتی که حد زانی را شلاق معرفی می کند. شبهه پنجم. در ناسازگاری رجم با سنت پیامبر(ص) شبهه ششم. رجم به خشونت در جامعه دامن می زند و خشونت اجتماعی افزون می گردد. شبهه هفتم . ناممکن بودن اثبات زنا شبهه هشتم. شبهه در حد زانی.
Rajm (lapidation or ritual stoning) is recognized as one of the legal punishments in Islamic penal code. As some believe، besides the traditions، some of the Qur'anic verses also introduce rajm as a punishment for the adulterer.
Several misconceptions have been raised about rajm:
The first misconception concerns the allusion of the verses to rajm. The second is related to the incompatibility of rajm with Qur'anic verses. The third is about the incompatibility of rajm with other rulings ordained for rajm. The fourth refers to the incompatibility of rajm with the verses which have ordained flogging for the punishment of the adulterer. The fifth is on the incompatibility of rajm with the Sunna of the Prophet (S.A.W.). The sixth concerns the notion that rajm fuels violence in the society and intensifies social violence. The seventh is on the impossibility of proving the adultery. And the eighth misconception concerns the punishment of the adulterer.
خلاصه ماشینی:
"قرطبی در تفسیر آیة شریفه می نویسد: ابن عربی می گوید: «برخی از اهل علم گمان دارند که این آیه شریفه دلیل است بر اینکه شریعت امت های پیشین، شریعت ما نیست چه اینکه در این آیه شریفه خداوند برای پیامبر و امت او یک شریعت قرار داده است و پر واضح است که پیامبر و امت او، از یک شریعت خاص بهره می برند و همانا اختلاف در این است که آنچه پیامبر(ص) از شرایع پیشین خبر داده است آن شرایع در حق ما نیز ثابت است یا خیر؟» (قرطبی، 16/163) افزون بر آیات یاد شده، رفتار حضرت عیسی(ع) نیز در شمار مستندات مخالفان سنگسار قرار گرفته است، چنانکه در انجیل آمده است که گروهی از مردم فردی زنا کار را خدمت آن حضرت آورده و خواهان سنگسار او شدند.
و الحجاب) در مورد دیگری جابری می گوید: «آنچه را در باب حد سارق گفتم در مورد شروط اثبات زنا نیز جاری است، چه اینکه اثبات زنا در عصر نزول با توجه به اینکه در آن دوره منازل دیوار و در نداشتند امکان پذیر بود اما آیا در جوامع کنونی و در عصر جدید، امکان تحقق شروط زنا وجود دارد؟!» (جابری، الدین و الدوله و تطبیق الشریعه،/176) سنجش و ارزیابی این شبهه، اصل سنگسار را به عنوان یک کیفر به چالش نمی کشد بلکه ناظر به شروط اثبات زنا است."