چکیده:
شهیدین در شمار فقهایی قرار دارند که در جای جای آثار خویش شماری از دانش های قرآنی را به بحث گرفته اند. برخی از این دانش ها عبارتند از:دانش اعجاز قرآن در ابعاد نظم، فصاحت، بلاغت وروش دانش نسخ از قبیل: نسخ حکم، نسخ حکم و تلاوت و نسخ تلاوت دانش عام و خاص و دانش تفسیر شهیدین در تفسیر آیات وحی از تفسیر قرآن به قرآن ، قرآن به سنت و قرآن به عقل سود می برند.
خلاصه ماشینی:
"برای نمونه در نگاه شهید، میان دو آیه زیر رابطه نسخ برقرار است؛ آیه نخست ناسخ و آیه دوم منسوخ شناخته میشود: آیه نخست:(والذین یتوفون منکم ویذرون أزواجا یتربصن بأنفسهن أربعه أشهر وعشرا فإذا بلغن أجلهن فلا جناح علیکم فیما فعلن فی أنفسهن بالمعروف والله بما تعملون خبیر) (بقره/۲۳۴) «و کسانی که از شما می میرند و همسرانی باقی می گذارند، باید چهار ماه و ده روز انتظار بکشند و هنگامی که به آخر مدتشان رسیدند، گناهی بر شما نیست که هر چه می خواهند، درباره خودشان به طور شایسته انجام دهند و خدا به آنچه عمل می کنید آگاه است.
نظریه شهیدین شهید اول در شمار فقیهانی است که نسخ سنت به قرآن را باور دارد و برای این شکل از نسخ، نمونه هایی در آثار خویش عرضه می دارد که شماری از آنها، همان نمونه های بالاست و برخی دیگر به قرار زیر است: نمونه نخست: نسخ وجوب تأخیر نماز در حال ترس با آیه شریفه(وإذا کنت فیهم فأقمت لهم الصلاه فلتقم طائفه منهم معک ولیأخذوا أسلحتهم فإذا سجدوا فلیکونوا من ورائکم ولتأت طائفه أخری لم یصلوا فلیصلوا معک)(نساء/۱۰۲) را به عنوان نسخ سنت به قرآن می آورد.
نمونه دیگر اینکه شهید در مقام نقد نظریه رخداد نسخ میان آیه(وإذا کنت فیهم فأقمت لهم الصلاه فلتقم طائفه منهم معک ولیأخذوا أسلحتهم فإذا سجدوا فلیکونوا من ورائکم ولتأت طائفه أخری لم یصلوا فلیصلوا معک) (نساء/۱۰۲) و سنت پیامبر در واجب نبودن اقامه نماز به هنگام ترس می گوید: «از آن جهت که آیه پس از سنت پیامبر فرود آمده است نتیجه می گیریم که آیه منسوخ نخواهد بود."