چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی میزان تأثیر منابع الکترونیکی اطلاعات مانند منابع
اینترنتی و دیسکهای فشرده نوری بر فعالیتهای پژوهشی اعضای هیأت علمی میباشد.جامعه
مورد بررسی اعضای هیأت علمی دو دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز
میباشد.فرضیه تحقیق وجود تفاوت معنیدار میان میزان فعالیتها پژوهی کاربران و غیر
کاربران است.برای انجام این کار اقدام به تشکیل گروه تجربی و گروه گواه
گردیید.ابزار سنجش پرسشنامه است.برای انجام این کار شده با استفاده از آمار توصیفی
و تحلیلی و نرمافزار SSPS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد که
تأثیر منابع الکترونیکی بر کیفیت پژوهشها بیش از کمیت آنها بوده است.میان میزان
فعالیتهای پژوهشی کاربران و غیر کاربران نیز تفاوت معنیداری وجود دارد.نتیجه کلی
این تحقیق نشان داد که اعضای هیأت علمی که از نظر پژوهشی فعالترند از نظر اطلاعاتی
نیز فعالتر میباشند.
خلاصه ماشینی:
"وی نیز بر لزوم بررسی تأثیر اینترنت بر تحقیقات فردی و سازمانی تأکید میورزد و پاسخگویی به این سؤال را ضروری میداند که آیا اعضای هیئت علمی که به طور مداوم از خدمات و منابع شبکههای اطلاعاتی استفاده میکنند از لحاظ میزان انتشارات، خلاقتر از سایر همکاران خود هستند؟در پرتو این بررسی میتوان قضاوت کرد که نظامهای اطلاعاتی نوین در جامعه تحت بررسی تا چه اندازه در کمیت و کیفیت فعالیتها به طور عام و در حوزه پژوهش به طور خاص مؤثر و سود بخش بودهاند.
جدول 8:آزمون تی برای تساوی میانگین میزان سمینارهای دو گروه کاربر و غیر کاربر(به تصویر صفحه مراجعه شود)نکته قابل توجه در مورد فعالیتهای پژوهشی انجام شده، آن است که در تمامی موارد اعم از مقاله، سمینار و کتاب در هر دو گروه، اکثریت با کسانی است که کمترین فعالیتهای انجام شده یعنی بین 1-5 مورد را گزارش کردهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 11:فراوانی کاربران بر اساس کتابهای تألیف یا ترجمه شده پس از استفادهجدول 12:آمار فعالیتهای پژوهشی کاربران پس از آغاز استفاده از منابع مورد بررسیارقام به دست آمده از پاسخهای ارایه شده به پرسش مذکور 241 مورد فعالیت پژوهشی است که تنها 13 درصد از کل فعالیتهای پژوهشی انجام شده را که در میان گروه 69 نفره کاربران بالغ بر 1842 مورد است، شامل میشود.
به طور کلی میتوان چنین استنتاج کرد که استفاده از اطلاعات الکترونیکی، افزایش بسیار زیادی را در کمیت فعالیتهای پژوهشی جامعه تحت بررسی به دنبال نداشته است و وجود تفاوت ناشی از آن است که آن دسته از اعضای هیأت علمی که از لحاظ پژوهشی فعالترند از لحاظ اطلاعاتی نیز فعالتر هستند."