چکیده:
نویسنده نکاتی را در مورد تمایز زبان و گفتار و این که نباید زبان را با اندیشه یکی دانست.بیان کرده و در تایید آن شواهدی از مثنوی مولوی آورده است.
خلاصه ماشینی:
"اگر آب را به عناصری سازندهاش تجزیه کنیم و خواص تک تک آن را دریابیم،خواهیم دید که این عناصر به تنهایی،نه تنها آتش را خاموش نمیکنند بلکه به شعلهور شدن آتش نیز کمک میکنند(زیرا عناصر سازندهی آب برعکس واحدهای اندیشه و گفتار که زبان را میسازند خواص کل را در خود دارا نیستند).
اینک،در همین رابطه ابیاتی را از ص 56 دفتر اول از داستان شیر و خرگوشان مثنوی معنوی مولانا نقل مینمایم تا نگاه مولانا را از پس ورای قرون به تماشا بنشینیم و ببینیم که سرایندهی شعر «ای برادر تو همان اندیشهای-مابقی خود استخوان و ریشهای»هفت قرن پیش به زبان (به تصویر صفحه مراجعه شود) و اندیشه چگونه مینگریسته است.
در مواقعی که در حال فکر کردن هستیم،بیگمان از زبان بهره میگیریم؛بیآنکه ضرورتا پای گفتار در میان باشد»(ص 4 کتاب زبان فارسی دوم متوسطه) در نتیجه،بررسی روابط معنایی کلمات است که میتواند ما را به کشف رابطهی گفتار و اندیشه رهنمون سازد(بحثی که در درس چهاردهم کتاب زبان فارسی رشتهای انسانی و درس سیزدهم رشتههای غیر انسانی به خوبی مطرح نشده است).
«این همان سخنی است که دوسوسور با عنوان ویژگی بایستگی نمودار بین نماینده (کلمهای که با واج ساخته شده است مانند «مار»)با نمود(شیء خارج از ذهن ما«خود مار»)مطرح میکند1»و کتاب راهنمای معلم زبان فارسی 3 در ص 130 مینویسد: «معنا پیوندی است بین یک واژه و تصویر ذهنی و این رابطه دوجانبه است؛یعنی، همانگونه که با شنیدن یا دیدن شکل خطی واژه،در ذهن نیز میتواند برانگیزندهی واژه باشد."