خلاصه ماشینی:
"اگر قرار باشد بهترین و پیشرفتهترین قشر جامعه،یعنی دانشآموزان جوان ما،محیط آموزشی خود را دلچسب ندانند،موضوعات درسی را مفید نشمارند و از نوع روابط مدیر و مربیان مدرسه ناخشنود باشند،آیا باز هم میتوان امیدوار بود که جامعهای پویا و فعال با جوانانی کمالجو و استقلالطلب داشته باشیم؟ نگاهی به کتاب تاریخ این دبیرستانها عبارت معروفی است که میگوید:«اگر مطلبی را به من بگویی، من آن را فراموش میکنم.
با مطالعهی نقشه به پرسشهای زیر پاسخ دهید: الف)ویژگیهای اصلی انقلاب میجی در سال 1889 را شرح دهید؟ ب)چرا اتحاد انگلیس و ژاپن در سال 1902 برای ژاپن مهم بود؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) (گسترش امپراتوری ژاپن در سال 1914) ج)تا چه حد میتوان ژاپن را به عنوان یک قدرت بزرگ در سال 1914مورد توجه داشت؟پاسخ خود را شرح دهید.
کاریکاتور را بررسی کنید و بعد به پرسشهای زیر پاسخ دهید: (به تصویر صفحه مراجعه شود) (یک تصویر کاریکاتور مربوط به قبل از جنگ جهانی اول،فرانسه و روسیه و انگلیس و ژاپن درحالیکه دستهای یکدیگر را میفشارند."