چکیده:
با پیشرفت و توسعهی اینترنت و شبکههای اطلاعاتی الکترونیکی در اوایل دههی 1990،استفاده از فناوریهای نوین وارد عرصهی آموزش نیز شد.آموزشهای مبتنی بر فناوریهای نوین،با تغییرات اساسی که در مفاهیم آموزش سنتی ایجاد کرده،توانسته است بسیاری از کاستیها و ناکارآمدهای سیستمهای سنتی آموزش را برطرف کند و در تکنیکها،روشها و رویکردهای آموزشی،تغییراتی بنیادی و اساسی به وجود آورد. از جمله تحولات عمده در زمینهی فناوریهای نوین و اینترنت،ایجاد و انتشار وبلاگ است.وبلاگها یا به طور اختصار بلاگها،به عنوان وسیلهای برای ایجاد مجلات آن لاین به وجود آمدند تا افراد بتوانند بدون نیاز به دانش با تجربه در زمینهی برنامهنویسی،به ایجاد و انتشار آنها روی اینترنت اقدام کنند.برخلاف وبسایتها،مطالب وبلاگ را میتوان مستقیما در صفحهی مربوطه تایپ و سپس با یک کلیک آن را روی اینترنت منتشر کرد.نشر مطالب براساس یک ساختار زمانی و از جدید به قدیمی شکل میگیرد.دریافت سریع بازخوردها،امکان درج نظرات،تسهیل در ارتباط بین نویسنده و خواننده،طبقهبندی محتوا در زمینههای گوناگون و دسترسی آسان و آزاد برای عموم،از ویژگیهای وبلاگ است. در زمینهی آموزش نیز وبلاگها میتوانند به عنوان ابزاری ارزشمند در زمینهی آموزش زبان به کار گرفته شوند.با وجود این،هنوز استفاده از اینترنت و دیگر فناوریهای مرتبط با آن،مانند وبلاگ جایگاه ارزشمند خود را در مدرسههای ما به دلایلی از جمله عدم دسترسی به امکانات لازم در مدرسهها و نگرش سنتی بعضی از دبیران به امر آموزش و عدم آگاهی آنان از ویژگیهای ارزشمند اینترنت،پیدا نکرده است.مقالهی حاضر پس از معرفی وبلاگ و بیان ویژگیهای آن،راههای استفاده از وبلاگ در کلاسهای آموزش زبان،به عنوان زبان بیگانه و مزایا و معایب استفاده از آن در محیطهای آموزش زبان را بررسی میکند.
خلاصه ماشینی:
"از جمله تحولات عمده در زمینهی فناوریهای نوین و اینترنت،ایجاد و انتشار وبلاگ است.
وبلاگها یا به طور اختصار بلاگها،به عنوان وسیلهای برای ایجاد مجلات آن لاین به وجود آمدند تا افراد بتوانند بدون نیاز به دانش با تجربه در زمینهی برنامهنویسی،به ایجاد و انتشار آنها روی اینترنت اقدام کنند.
در زمینهی آموزش نیز وبلاگها میتوانند به عنوان ابزاری ارزشمند در زمینهی آموزش زبان به کار گرفته شوند.
با وجود این،هنوز استفاده از اینترنت و دیگر فناوریهای مرتبط با آن،مانند وبلاگ جایگاه ارزشمند خود را در مدرسههای ما به دلایلی از جمله عدم دسترسی به امکانات لازم در مدرسهها و نگرش سنتی بعضی از دبیران به امر آموزش و عدم آگاهی آنان از ویژگیهای ارزشمند اینترنت،پیدا نکرده است.
مقالهی حاضر پس از معرفی وبلاگ و بیان ویژگیهای آن،راههای استفاده از وبلاگ در کلاسهای آموزش زبان،به عنوان زبان بیگانه و مزایا و معایب استفاده از آن در محیطهای آموزش زبان را بررسی میکند."