خلاصه ماشینی:
"بهترین دلیل آن اینست که سال 627 که عطار در آن سال در گذشته است نه بآن وقایع زمان چنگیز میچسبد که مدتی پیش از آن بوده و نه بو قایع زمان هلاکو که مدتی پس از آن روی داده و وی بهیچوجه در نیشابور کشتاری نکرده است و اینکه گفتهاند که شادیاخ سه سال پس از مرگ عطار ویران شده این نیز بیاساس و نادرستست،زیرا که سه سال پس از مرگ عطار سال 630 میشود و تاریخ بهیچوجه اشارهای بچنین واقعهای ندارد و آنچه تاریخ گواهی میدهد اینست که شادیاخ تنها در پایان قرن هفتم متروک مانده و اندکاندک بمرور زمان رو بویرانی گذاشته و کسی آنرا خراب نکرده است و شهر نیشابور چهار بار بشهادت تاریخ ویران شده یکی در سال 548 در فتنه غزو بار دیگر در 553 و 556 که باز ترکان بخراسان حمله بردند1و بار چهارم در 617 که در فتنهء مغول آن را تاراج و ویران کردند و مردم آنجا را کشتند و تا نزدیک پنجاه سال پس از آن جز شادیاخ آبادی دیگری از نیشابور نمانده بود و غازانخان بار دیگر شهر نیشابور را ساخت و بهمین جهت شادیاخ متروک ماند و از میان رفت و هیچ یک ازین تاریخها اندک ربطی با سال مرگ عطار ندارد و رویهمرفته این افسانه کشته شدن عطار در قتل عام مغول یا در زمان هلاکو از هر جهت نادرست و ساختگی است."