چکیده:
در بخشهایی که ویژگی انحصار طبیعی دارند،همواره این پرسش مطرح بوده است که آیا در صورت نبود رقابت میتوان کارایی را افزایش داد؟این پرسش بهطور ضمنی بر ضرورت وجود یک نهاد وضعکننده مقررات و نظم بخشی اشاره میکند که با تدوین قواعد رفتاری و فراهم کردن محیط رقابتی باعث افزایش کارایی و کیفیت خدمات شود.بر این اساس در این پژوهش بحث نظمبخشی بخش توزیع صنعت برق ایران و ضرورت نظمبخشی را به اجمال مورد بررسی قرار دادهایم.همچنین،با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها و شاخص مالم کوئیست میزان کارایی و بهرهوری بخش توزیع را محاسبه کرده و واحدهای کارا و ناکارا و همچنین تحولات بهرهوری در واحدها در طور زمان و علل افزایش یا کاهش آن را مورد بررسی قرار دادهایم.در نهایت،با تدوین فاکتور X هر بنگاه سقف قیمت را برای هریک تعیین کرده و در پایان،نتایج و توصیههایی برای این بخش ارائه کردهایم.
It is argued that economic regulation of prices and conditions of public
utilities improves efficiency and the quality of services. A Regulatory reform
requires a regulatory body in place to set the rule of the game and to monitor
the behavior of the firms engaged in the reform. The regulator's main task is
to calculate the optimal prices and the level of cost-reducing effort for the
firm and to instruct the firms to implement this solution. It is assumed that
the result would furnish an environment in which competition will be
flourished and accordingly efficiency and the quality of services will be
improved. This study investigates regulatory reform in Iranian Electricity
Distribution Industry (IEDI} and its impact on efficiency. To this end,
efficiency in IEDI is estimated using DEA. method and Malemquist index.
Finally, price caps in EDI are calculated.
خلاصه ماشینی:
"فراوانی نیاز است؛در غیر این صورت(اگر بد و نامناسب طراحی شود)ممکن است باعث کاهش کارایی و
سعی شده تا تأثیر عوامل برونزا که از محدوده اختیار بنگاه خارج است نیز مورد توجه قرار گیرد.
ب)کارایی مدیریتی(فنی خالص):این نسبت ملاکی برای حسن تدبیر مدیریت است.
در اندازهگیری کارایی بخش توزیع صنعت برق،در تعریف نهادهها و ستادهها به توجه خاصی نیاز است.
در این پژوهش،ابتدا کارایی فنی شرکتها و شاخص بهرهوری کل عوامل را به دست آورده،و سپس،با
استفاده از این دو،میزان فاکتور X برای هر شرکت را به دست آوردهایم و در پایان،میزان سقف قیمت در
همانگونه که بیان شد،برای استخراج فاکتور X در ابتدا به محاسبه کارایی فنی شرکتها نیاز است تا از
با 5-6/30 درصد خواهد بود که بالاترین میزان تغییر برای رسیدن به وضعیت مطلوب است.
برای تعیین متغیر X هر شرکت توزیع برق،لازم است تا نتایج به دست آمده از دو مولفهء کارایی فنی و
بهطور مثال،اگر نرخ تورم برای سال 1381 را برابر 13 درصد در نظر بگیریم، باید ارقام به دست آمده از ستون آخر جدول 1 را از آن کم کرده،تا سقف قیمت برای هر شرکت توزیع به-
تورم از بهبود مورد انتظار در کارایی ملاک عمل بوده است که میتوان نتایج آن را به شرح زیر بیان کرد: 8-1.
با اعمال روش نظمبخشی و وضع مقررات در شرکتهای توزیع برق ایران فعالیت این شرکتها
درصد تغییر سالانه این متغیر برای دیگر شرکتها کمتر از این میزان است.
کارایی میشود،با تدوین سقف قیمتی بین شرکتهای توزیع انگیزه آنها در افزایش کارایی"