خلاصه ماشینی:
این سخن بدان معنی است که این دانش در جو علمگرایی یا علمپرستی حاکم بر جهان غرب قدم به عرصه وجود گذارد و طبیعی مینمود که عمیقا متأثر از آن گردد و بدینسان بود که در آستانه قرن بیستم میلادی نظریه ساختگرایی در روانشناسی معاصر مطرح شد و چون تحت تأثیر تئوری عناصر و یا ساخت اتمی اشیاء بود به روش«درون نگری»روی آورد و بر آن بود که با استفاده از این روش میتوان آگاهی و یا«وجدان»انسانی را به اجزاء و عناصر متشکله آن تحلیل و تجزیه کرد و به شناختی علمی از انسان و فعالیتهای ذهنی او دست یافت.
این آیه ناظر به حوادث جنگ احد است که در آن،افرادی که از جبهه جنگ گریخته بودند،با اظهار ندامت،تقاضای بخشش داشتند و خداوند،پس از اشاره به یکی از مزایای فوقالعاده اخلاقی پیامبر (نرمخویی)،ضمن فرمان به عفو و طلب رحمت برای آنان،از پیامبر صلی الله علیه و آله میخواهد که باز هم با آنها مشورت کند و رأی و نظر آنان را نادیده نگیرد.
این اصول به ترتیبی که در قرآن آمده عبارتند از: 1-اجتناب از گناهان 2-تسلط بر خود به هنگام خشم 3-پذیرش همه فرامین الهی از جان و دل 4-انجام امور از طریق مشورت 5-اقامه نماز 6-انفاق در راه خدا 7-ایستادگی در برابر ظلم و تجاوز5 شیخ ابو الفتح رازی نویسنده تفسیر ارزشمند روح الجنان و روح الجنان،ذیل آیه و شاورهم فی الامر چنین میگوید: ...
8 قبل از پرداختن به توضیح دیدگاه اسلام پیرامون ماهیت و جبلت انسان،لازم است،یادآوری شود که موضعگیریهای روانشناسی انسانگرا،در مقایسه با سابقه تاریخی موضوع،از تفاوتی بین و آشکار خبر میدهد که امید است سرآغاز حرکتی باشد تا در آن غرب،به اصلاح مواضع خود در این مسأله مهم و بنیادین بپردازد.