چکیده:
در عصر کنونی(عصر اطلاعات)تولیدات علم و اطلاعات ملاک سنجش و عیار جوامع قرار گرفته است. تولید علم به معنیمیزان تالیفات و مقالات علمی نمایه شده در پایگاههای ISI (موسسه اطلاعات علمی)و نیز تعداد استنادات به این تالیفات است.بر همین اساس هر سال ISI با در نظر گرفتن تولیدات علمی پژوهشگران و مولفان کشورهای مختلف،رتبه علمی کشورها(به عنوان مهمترین شاخص در تعیین توسعه کشورها)را تعیین مینماید.اخیرا نیز در سطح دنیا عیار سنجش پژوهشگران و مولفان،میزان رتبه علمی آنها در ISI قرار گرفته است،به همین منظور مولفان و محققان در صدد بالا بردن رتبه علمی خود به منظور کسب موقعیتهای شغلی و نیز اخذ پذیرش از دانشگاههای معتبر دنیا هستند.این مسئله در بین پژوهشگران ایرانی(بخصوص دانشجویان و پژوهشگران جوان ایرانی)به شدت مورد توجه هست و یکی از اساسیترین دغدغه آنها این هست که چگونه مقالاتی را تهیه و تنظیم نمایند که به راحتی پذیرش انتشار در مجلات با رتبه بالا در ISI را کسب نماید.مقاله حاضر با هدف نمایاندن معیارهای اصلی ISI در خصوص مقالات،در صدد راهنمایی مولفان برای رساندن آنها به مقصودشان هست.از آنجایی که مقاله حاضر مخاطبین مقاله حاضر،مولفانی(در تمام رشتهها)هستند که با پایه ونحوه نگارش آشنایی دارند ولی در صدد نوشتن مقالات معتبر و قابلپذیرش در مجلات نمایه شده در ISI به منظوربالا بردن رتبه علمیشان هستند،به همین منظور در ابتدای مقاله نگاهی بسیار مختصر به نحوه نگارش و معرفی منابع موجود در خصوص شیوه نگارش علمی پرداخته است و در متن(بدنه)با رعایت ترتیب اجزای یک مقاله علمی،و با در نظر گرفتن نقاط ضعف مولفین کشور(مخاطبین مقاله)،ضمن اشاره به نکات بسیار مهم در نگارش اجزای مقالات علمی،بطور مفصل به بررسی و تفسیر فاکتورهایی پرداخته است که طبق معیارهای ISI باید به آنها رعایت شود(اکثرا نیز در ایران نادیده گرفته میشوند)و نیز بیشترین تاثیر را در افزایش رتبه علمی افراد و مجلات دارا هستند.همچنین ضمن اشاره به معیارهای سنجش ربته علمی افراد و مجلات در ISI باید به آنها رابطه مستقیم بین این معیارها با معیارهای ISI برای نحوه تنظیم اجزای مختلف مقاله پرداخته است،در نهایت مشخص شد که معیارهای ISI (علیرغم سادگی)بر دلایل منطقی محکمی استوارند و رابطه مستقیمی بین نگارش براساس معیارهای ISI و سواد اطلاعاتی وجود دارد و اعلام شد که یکی از دلایل عدم پذیرش بسیاری از مقالات مولفان ایراین در مجلات رتبه بالای ISI ،ضعیف بودن سواد اطلاعاتی پژوهشگران کشور هست و در این زمینه نیز پیشنهاد شد که به منظور تقویت سواد اطلاعاتی،چه در مدارس و چه در دانشگاهها،واحدهای درسی در خصوص مهادتهای اطلاعیابی و سواد اطلاعاتی ارائه گردد.و سازمانها و مراکز پژوهشی نیز اقدام به برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی تقویت سواد اطلاعاتی برای پژوهشگران خود نمایند.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین مولف با مطالعه اکثر منابع نگاشته شده در خصوص شیوه نگارش علمی و با در نظر گرفتن مطالبات تازه مولفان و دغدغه آنها در بالا بردن رتبه علمی شان در ISI ،در صدد بررسی وضعیت مقالات مجلات ایرانی با معیارهای ISI برآمد و متوجه شد که نکات بسیار حائز اهمیت برای ISI وجود دارد که مولفان و مجلات ایرانی به آنها توجهی ندارند،به عبارتی دیگر از آنها غافلند و در منابع شیوه نگارش علمی هم به آنها اشارهای نشده است،به همین خاطر مولف علاوه بر اشاره به نکات بسیار مهم در شیوه نوشتن مقالات علمی(بخصوص در اجزایی از مقاله که مقالات تالیفی مولفان ایرانی در آنها با ضعف زیادی روبرو هستند مثل نوشتن چکیده و مقدمه یا هنوز از اسلوب نگارش گذشته مثل نوشتن چکیده بصورت راهنما یا تمام نما پیروی میکنند)،همچنین مواردی را که درنگارش مقاله(بخصوص در فیزیک)برای ISI بسیار حایز اهمیت هست و نیز مواردی که رعایت آنها میتواند سبب ارتقای رتبه علمی مولفین گردد،جمعآوری و به ترتیب اجزای مقاله در ذیل هر جزء آورده است تا شاید با رعایت آنها نتیجه زحمات نمایه شده در ISI را گرفته و رتبه علمی خود را افزایش داده و در نهایت سبب ارتقای اچ ایندکس h-index) ،در متن بطور کامل در این مورد توضیح داده شده است)خودشان گردد."