چکیده:
طی سالهای اخیر،مفاهیم متعددی برای تغییر سازمانی ارائه شده است که فرآیندهای کسب و کار را بهعنوان مبنای مفهومی برای طراحی سازمان مورد توجه قرار میدهند. نگرش فرآیندی و فرآیند محوری از مهمترین ویژگیهایی است که سازمانهای پیشرو باید داشته باشند.استقبال از تغییر و دگرگونی،بر این فرض اولیه مبتنی هستند که سازمانها باید مجددا بر وظیفه اصلی خود،یعنی تأمین نیازهای مشتریان تمرکز کنند.
موفقیت در بکارگیری فرآیندهای سازمانی به جای اجزای ساختاری سازمانها در این پژوهش موجب شد تا محققین درصدد ارائه مدلی فرایندی جهت دستیابی به زنجیره تأمین چابک برآیند.در این پژوهش در ابتدا مبانی نظری پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است و اقدام به طراحی مدلی برای تدوین مؤلفههای چابکی براساس مدل SCOR و دیگر مدلها شده است.مدل پیشنهادی براساس مدل ROR صورت گرفته و در آن توسعه محصول جدید(بهعنوان یک مؤلفه اصلی)نیز مدنظر قرار گرفته است.مدل ارائه شده پس از تایید خبرگان صنعت و دانشگاه،مورد آزمایش صنعت قرار گرفت.باتوجه به یافتههای تحلیل عاملی عوامل جدیدی در خصوص طبقهبندی فرآیندها ایجاد شد و براساس طبقهبندی جدید مدل مورد آزمون قرار گرفت و نشان داده شد که توسعهی محصول جدید و مدیریت تأمین و تولید بطور مستقیم و غیرمستقیم و مدیریت تحویل تنها بطور غیرمستقیم بر چابکی زنجیره تأمین اثر دارند.
باوجود این،لازم به ذکر است که یافتههای این مقاله باید بهعنوان یک ایده دوراندیشانه در مورد چگونگی طراحی سازمانها بر مبنای فرآیند و تلاش برای دریافت بازخورد تجربی و نظری که عملی بودن ایده ارائه شده را مدنظر قرار میدهد،مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"زنجیره تأمین چابک شده است(بهعنوان مثال هریسون و همکارانش،1999 و کریستوفر،
در این پژوهش چارچوب فرآیند محور از چابکی زنجیره تأمین سازمان مورد بررسی
این چارچوب عوامل کلیدی که ویژگیهای چابکی چهار فرآیند حیاتی زنجیره تأمین سازمان(توسعه محصول جدید،تدارکات و منبعیابی،ساخت،تحویل و
ارتباطات درونی متغیرها در چابکی زنجیره تأمین توجه بسیار کمی معطوف شده است.
مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و مدل مفهومی آزمون شده است.
مربوط به آنها،باتوجه به مفهوم و ماهیت سئوالات تشکیلدهنده هر عامل نام مناسبی برای عامل انتخاب میشود که در جدول زیر نمایش داده شده است.
بار عاملی و خطاهای آن)و همبستگی بین چهار متغیر مکنون حساسیت نسبت به بازار، یکپارچگی فرآیند،مبتنی بر تحقیق بودن و یکپارچگی مجازی معنادار شده است زیرا عدد
شکل 10-تحلیل مسیر و ارتباطات متغیرهای نگرش جامع فرضیه اصلی 1:حساسیت نسبت به بازار بر چابکی زنجیره تأمین اثر مستقیم مثبت و
شکل 11-مدل مفهومی نهایی نگرش جامع براساس تحلیل عاملی در ذیل به منظور مشخص شدن میزان همبستگی عوامل و تعمیمپذیری مدل از دو مدل
شکل 12-تحلیل مسیر مدل مفهومی تأثیر نگرش جامع بر چابکی زنجیره تأمین در حالت
شکل 13-تحلیل مسیر مدل مفهومی تأثیر نگرش جامع بر چابکی زنجیره تأمین
شکل 14-تحلیل مسیر اجزای اصلی مدل مفهومی تأثیر نگرش جامع بر چابکی زنجیره
جدول 11-میزان تأثیر عوامل نگرش جامع بر چابکی زنجیره تأمین سازمان
بر چابکی زنجیره تأمین یا تأثیر مستقیم دارند و یا تأثیر غیرمستقیم که در نتایج فرضیهها آورده شده است.
در مدل عبارات ASCM معادل عامل چابکی زنجیره تأمین بکار برده شده است."