چکیده:
تاریخ دریافت 1386/4/8-تاریخ تایید 1387/8/26 آموزش علوم،به عنوان یکی از مهمترین حوزههای دانش بشری،همواره مورد توجه جوامع توسعه یافته بوده و راهگشای توسعه اقتصادی،صنعتی،اجتماعی و فرهنگی است.با این وجود،ساختار فعلی آموزش علوم،چه در مراکز تربیتمعلم و چه در آموزش عالی کشور،تفاوتهای اساسی با کشورهای توسعهیافته دارد.با توجه به نبود دوره ویژه آموزش علوم در نظام آموزش عالی،این مقاله به بررسی ضرورت تاسیس و چگونگی ساختار آموزشی و محتوای برنامه درسی یک دوره کارشناسی ارشد آموزش علوم میپردازد.جامعه آماری پژوهش،شامل تمامی متخصصان آموزش علوم کشور است و از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته برای جمعآوری دادهها استفاده شده است.تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک مقولهبندی انجام شده است.
خلاصه ماشینی:
"ضرورت تاسیس،ساختار آموزشی و محتوای برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد آموزش علوم دکتر احمد رضا نصر دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان اصغر سلطانی کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی دکتر اعظمپور قاضی دانشیار گروه فیزیک دانشگاه اصفهان چکیده تاریخ دریافت 1386/4/8-تاریخ تایید 1387/8/26 آموزش علوم،بهعنوان یکی از مهمترین حوزههای دانش بشری،همواره مورد توجه جوامع توسعه یافته بوده و راهگشای توسعه اقتصادی،صنعتی،اجتماعی و فرهنگی است.
پژوهشهای موردی دیگری نیز که در ارتباط با میزان تواناییهای حرفهای معلمان علوم انجام شده است نشان میدهد که معلمانی که با ساختار فعلی آموزش علوم کشور تربیت میشوند،دارای ضعفهای عمدهای از قبیل:نداشتن مهارت کافی در روش تدریس و مفاهیم علوم،ضعف در دانش نظری و عملی،نداشتن توانایی مطلوب در انجام فعالیتهای عملی علوم،توانایی پایین برای فراهم آوردن فرصتهای لازم برای دانش آموزان جهت کشف پدیدهها و قوانین علمی هستند(دانشپژوه،1382).
باتوجه به اهداف خاص تربیت دانشجو در دورههای بالاتر از کارشناسی و خطمشیهای فعلی آموزش عالی کشور در گسترش دورههای تحصیلات تکمیلی،این نکته جای تامل دارد که چرا با وجود نقش مهم آموزش علوم در رشد و توسعه و تولید علم،تاکنون تلاش چندانی برای تاسیس این دورهها در کشور انجام نشده است؟بنابراین،پژوهش حاضر به بررسی (1).
2. باتوجه به اینکه در درازمدت نمیتوان از استادان اشاره شده به این شکل استفاده کرد،بنابراین پیشنهاد میگردد که چند دانشگاه جامع کشور با بورسیه نمودن چند نفر از دانشآموختگانی که دارای مدرک کارشناسی در یکی از رشتههای علوم و کارشناسی ارشد در رشتههای برنامهریزی درسی یا تکنولوژی آموزشی هستند،مقدمات تربیت نیرو در سطوح عالی و تامین هیات علمی در سطح دکترا را فراهم آورد."