خلاصه ماشینی:
"اریکسن این مرحله ار اساس اعتماد کودکان به خلاقیت خودشان قلمداد میکند و میافزاید:''''در بازیگوشی هر گونه شوخ طبعی،[از جمله]این موهبت خاص بشر که میتواند به خود بخندد،نیز ریشه دارد‘‘ (77:1982)کودکی که با موفقیت به فضیلت اساسی هدف دست یابد این توانایی را دارد که خو درا در انواع نقشها تصور کند.
(نک:جدول 2) جدول 2 ارتباطات میان سلسلهء مراتب مزلو،مراحل اریکسن،و رشد فرزانگی مراتب در سلسلهء مراتب مزلو مرحله و فضیلت روانی-اجتماعی اریکسن جنبهء به ظهور رسیدهء فرزانگی نیازهای تنکرد شناختی[-فیزیولوژیک] اعتماد در برابر بی اعتمادی تجربهء خوبی و بذرهای ایمان نیازهای مربوط به امنیت و ایمنی خودمختاری در برابر شرم و شک اراده خردمندی ابتکار در برابر گناه همدلی و شوخطبعی نیازهای مربوط به عشق و تعلق خاطر کوشایی در برابر احساس حقارت کاردانی معرفت تجربی(واقعبینی)قوهء تمیز هویت در برابر هویت پریشی22وفا التزام به فلسفه و«خود»حقیقی خود نیازهای مربوط به عزت نفس انس و الفت در برابر انزواطلبی عشق فهم وحدت عالم وکنش به تمامیت زایندگی در برابر در خود فرورفتگی و رکود مراقبت شهود،اکتشاف منابع و ذخائر باطنی خود خودشکوفایی یکپارچگی در برابر نفرت و نومیدی فرزانگی ایمان بالغانه و تجربهء تمامیت معنوی به بار نشستن در آخرین مرحلهء چرخهء زندگی اریکسن،یعنی مرحلهء یکپارچگی در برابر نفرت و نومیدی،است که احتمال قوی میرود که آدمی حکیمی دائوییوار شود و نیز مقصود یونگ را،که تفرد است،و هدف مزلو را،که خودشکوفایی است،محقق سازد."