چکیده:
هدف این پژوهش مقایسهء تأثیر انواع بازخورد آزمودنیمدار و مربیمدار پس از کوششهای درست و کوششهای نادرست بر اجرا و یادگیری مهارت سرویس بلند بدمینتون دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه ارومیه بود.40 نفر از دانشجویان دختر تربیتبدنی که هیچ تجربهای در زمینهء رشته بدمینتون نداشتند،به صورت گزینشی انتخاب و بهطور تصادفی در چهار گروه مجزا(آزمودنیمدار،مربیمدار پس از کوششهای درست،مربیمدار پس از کوششهای نادرست و گواه)قرار گرفتند.روش تحقیق از نوع نیمه تجربی و شامل سه گروه تجربی و گواه بود.مرحله اکتساب شامل 8 جلسه و هر جلسه 20 کوشش انجام شد و آزمودنیها بسته به گروهی که در آن قرار داشتند،بازخورد موردنظر را از طریق دوربین متصل به تلویزیون دریافت میکردند.بعد از جلسهء چهارم و هشتم،آزمون عملکرد و بعد از 48 ساعت بیتمرینی،آزمون یادداری و انتقال(سرویس کوتاه بدمینتون)انجام شد.برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد.نتایج نشان داد اجرای هر چهار گروه در پس آزمون بهطور معناداری بهتر از پیش آزمون بود.مقایسهء میانگین آزمون عملکرد روز چهارم گروه مربیمدار (پس از کوششهای درست)با گروه گواه و نیز آزمون عملکرد روز هشتم هرسه گروه تجربی با گروه گواه اختلاف معنیداری را نشان داد.نتایج آزمون یادداری گروه آزمودنیمدار و مربیمدار(پس از کوششهای درست)بهطور معناداری بهتر از گروه گواه و همچنین گروه آزمودنیمدار بهطور معناداری بهتر از گروه مربیمدار(پس از کوششهای نادرست)بود.بررسی منحنی اجرای چهارگروه در آزمون یادداری،حاکی از عملکرد بهتر و مؤثرتر گروه آزمودنیمدار از سایر گروهها بود.بررسی نتایج آزمون انتقال نیز حاکی از وجود اختلاف معنیدار در اجرای بهتر هرسه گروه تجربی نسبت به گروه گواه بود، ولی در نتایج سهگروه تجربی،اختلاف معناداری مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"جانل،کیم و سینگر1(5991)از نخستین کسانی بودند که تاثیر بازخورد خودکنترلی یادگیرندگان را بر یادگیری یک مهارت حرکتی بسته(ضربه گلف از فاصله 381 سانتیمتری به سمت هدفی به قطر 01 سانتیمتر)سنجیدند و نشان دادند که گروه آزمودنیمدار در آزمون یادداری،بهتر از سایر گروهها(مربیمدار،خلاصه و کنترل)عمل کرده است3.
نتایج گروههای آزمودنیها در آزمون عملکرد روز چهارم و روز هشتم (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول شماره 2 مشاهده میشود اختلاف معنادار بین گروههای مختلف تحقیق در آزمون عملکرد روز چهارم،بین گروه مربیمدار(پس از کوششهای درست)و گروه گواه میباشد و سایر اختلافها معنادار نیست.
جانل، کیم و سینگر1(5991)از نخستین کسانی بودند که تاثیر بازخورد خود کنترلی یادگیرندگان را بر یادگیری یک مهارت حرکتی بسته(ضربه گلف از فاصله 381 سانتیمتری به سمت هدفی به قطر 01 سانتیمتر)سنجیدند و نشان دادند که گروه آزمودنیمدار در آزمون یادداری بهتر از سایر گروهها(مربیمدار،خلاصه و کنترل)عمل کرده است(3).
جانل و همکاران(7991)تأثیر انواع بازخورد آزمودنیمدار و مربیمدار را بر یادگیری مهارت پرتاب توپ مقایسه کردند و نتایج (1)- Janelle,Kim,singer تحقیق آنها حاکی از تاکید بر اجرا و یادگیری بهتر گروه آزمودنیمدار همچنین نیاز کمتر این گروه به بازخورد در طی جلسات اکتساب نسبت به سایر گروهها بوده است4.
بهطورکلی اجرای بهتر و معنیدار گروه مربیمدار(پس از کوششهای نادرست)در آزمون یادداری با نتایج تحقیقات چن و هنریک(4991)جانل،کیم و سینگر(5991)جانل و همکاران(7991)چیووکوسکی و ولف (2002)چیووکوسکی و ولف(8002)و زنگانه(3831)مطابقت و با نتایج تحقیق دریکنده، شجاعی و رحیمی(4831)مغایرت داشت که از دلایل محتمل این ناهمخوانی،میتوان به تفاوتهای محیط اجرا،روش ارائه بازخورد و نوع مقایسه اشاره کرد81،8-3."