چکیده:
علیرغم این که روشهای تحقیق یکی از دروس اصلی بسیاری از رشتههای علوم انسانی و برخی از رشتههای دیگر است؛دانشجویان قادر نیستند مهارت تحقیق را در دانشگاه آنچنانکه باید یاد بگیرند. این امر علل علم شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی متعددی دارد.برخی از این علل به ابهام در چیستی روشهای تحقیق و خلط معنایی آن با رشتههای دیگر و برخی از آنها نیز به پیشفرضها روش شناختی و معرفت شناختی مربوط میشوند.در این مقاله تعدادی از این پیشفرضها و ابهامها بررسی شده و در پایان پنج شرط برای اصلاح روشهای آموزش روش تحقیق ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"نقدی بر آموزش روش تحقیق در نظام آموزشی کشور سعید ناجی*چکیده علیرغم این که روشهای تحقیق یکی از دروس اصلی بسیاری از رشتههای علوم انسانی و برخی از رشتههای دیگر است؛دانشجویان قادر نیستند مهارت تحقیق را در دانشگاه آنچنانکه باید یاد بگیرند.
در کتابشناسی موضوعی ایران نیز که توسط مرکز اسناد فرهنگی آسیا به چاپ رسیده، روششناسی و فلسفه علم یک عنوان از کتابشناسی موضوعی را تشکیل دادهاند و تحت آن،کتابهای منطق جدید علمی،شناخت روشهای علوم،فلسفه علوم،نوشته دکتر ترابی(که در آن غیر از مباحث مربوط به فلسفه علم،مباحث متنوع دیگری هم یافت میشود)، شناسایی راه و روش علم و فلسفه،روش رهروان در طریقت سیر و سلوک و چند کتاب دیگر به چشم میخورد.
سؤال این است که کدامیک از این دو نوع آموزش در آنها رواج دارد:آیا خود مهارت تحقیق به دانشجویان آموزش داده میشود،یا فقط موضوعاتی دربارهء تحقیق در کلاسهای مربوطه تدریس میگردد؟مروری بر کتابهای مربوط و مقدمههای آنها و سرفصلها موجود، پاسخی کافی برای پرسش ما فراهم میکند.
از اینرو ضروری است این پرسش در میان مسئولان عالیرتبهی آموزش عالی مطرح شود که آیا دوران دانشجویی برای آموزش روش تحقیق دوران خوبی است؟پذیرش این مطلب که آموزش روش تحقیق در دوران دانشجویی ممکن است،موجب شده است که اساتید عیب کار و علل ناکارآمدی کتابها و دروس روش تحقیق را در جایی دیگر جستجو کنند و به تبع راهکارهایی را پیشنهاد دهند که هیچگاه به نتیجهی مورد نظر آنها نینجامد."