چکیده:
در جهان کنونی که اغلب صنایع در بازار رقابتی کامل فعالیت مینمایند،ایجاد تغییران به عنوان فرایند مستمر و استراتژیک لازمه بهبود و پیشبرد اهداف سازمان به جهت حصول موفقیتهای اقتصادی میباشد.از عناصر کلیدی سیستمهای مدیریت HSE نیز میتوان به کاربرد یک مدل فرایندی مناسب مدیریت تغییر اشاره نمود که تضمینکننده تداوم سیستمهای مدیریتی HSE میباشد.در این مقالبه سعی گردیده تا ضمن تشریح فرایند تغییر و نقش آن در بهبود مستمر،عوامل کلیدی موفقیت و ارتباط آن با سیستمهای مدیریت کیفیت نیز مورد بررسی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"در این مقالبه سعی گردیده تا ضمن تشریح فرایند تغییر و نقش آن در بهبود مستمر،عوامل کلیدی موفقیت و ارتباط آن با سیستمهای مدیریت کیفیت نیز مورد بررسی قرار گیرد.
(1)عناصر کلیدی سیستمهای مدیریت HSE : سیستمهای مدیریت HSE عموما از عناصر کلیدی مشابه و مشترکی برخوردارند که در یک چرخه بهبود مستمر با یکدیگر تعامل مؤثری دارند:تعهد و رهبری: مدیریت ارشد به عنوان هسته مرکز مدل HSE باید رهبری و تعهد آشکار و قوی را در سازمان ایجاد کند و اطمینان حاصل نماید که این تعهد به منابع مورد نیاز برای توسعه،اجرا و نگهداری نظام مدیریت بهداشت،ایمنی و محیط زیست،به اهداف و خطمشی سازمان تبدیل میشود.
سیستمهای ایمنکار: تمامی عملیات و فعالیتها در سازمان بایستی مطابق با استناداردها و روشهای اجرایی تعریف شده هدایت شده تا از عملکرد کامل HSE اطمینان حاصل گردد.
2. آیا عوامل بالقوه آسیبرسان غیر منتظرهای در طول استقرار طرح تغییر،به وجود آمده است؟ اگر چنین است این عوامل بالقوه بایستی ارزیابی شده،طبیعت و اثرات احتمالی آنها ثبت شده و اطلاعات آنها به افرادی که باید آنها را بدانند و از تکرار آنها جلوگیری نمایند.
8. هر تغییری بایستی از نظر تطابق با الزامات،مقررات و قوانین مورد بررسی قرار گرفته و از وجود سیستمهای مناسب و کافی در محل برای تداوم این انطابق اطمینان حاصل نمود.
پس از انجام تغییر و به منظور حصول اطمینان از عملکرد صحیح اقدامات کنترلی و وجود یک«چرخه بهبود» Improvement Loop ،تغییرات باید در زمانهای تغیین شده مورد بررسی مجدد قرار گیرند."