خلاصه ماشینی:
"از این راه، به جای آنکه به طرزی بیروح و مکانیکی از صورتهای هنر بهره بگیریم،به مظهریت هنر عنایت میکنیم و به پیوند اثر هنری با فرهنگ زایندهء آن میپردازیم.
از چنین دیدگاهی-یعنی دیدگاه معنامدار- مطالعهء نسبت میان اثر هنری و فرهنگ زایندهء آن بسیار بیشتر و عمیقتر در خدمت پیشبرد هنر است تا مطالعهء ظاهری و صوری و تجریهگرایانهء خود آثار.
اما برای کسی که در صورت آثار ماهیت و گوهر فرهنگی آنها را میجوید،چون معنای اثر هنری،یعنی پیوند اثر با فرهنگ زایندهاش-مهم است،آثار فرهنگهای گوناگون برای مقصود او ماهیتا برابر نیستند.
چنین مورخ هنری منکر دستاوردها و امکانات مورخان صورت مدار نیست؛بلکه از کار و شیوهء آنان نیز برای خوانش هنر و راهبردن به فرهنگ بهره میگیرد.
گلستان هنر کوشیده است این کاستی را با طرح موضوعهایی از آن منظر جبران کند و زمینه را برای استفاده از مقالههای گوناگون-ولو جزء نگرانه و پراکنده-در مسیر پدید آمدن تاریخ هنری عمیقتر فراهم آورد."