چکیده:
هدف:پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش شیوه حل مسئله گروهی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با آسیب بینایی انجام شده است. روش:این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون باگروه کنترل اجرا شد.جامعه مورد مطالعه را همهء دانشآموزان دختر و پسر با آسیب بینایی مقطع راهنمایی مرکز ابابصیر اصفهان در سال تحصیلی 1387-1386 تشکیل میداد.نمونه پژوهش 20 نفر از دانشآموزان با آسیب بینایی این مرکز بودند که به شیوه تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل تقسیم شدند.ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه حل مسئله هپنر و فرم معلم پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت بود.از هر دو گروه،پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد و گروههای آزمایش در هشت جلسه 45 دقیقهای تحت آموزش حل مسئله قرار گرفتند.دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شد.یافتهها:نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش شیوه حل مسئله گروهی،مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با آسیب بینایی را به طور معناداری افزایش میدهد(0001/0- p ) و باعث کاهش مشکلات رفتاری برونزاد میشود(0001/0 p )و این آثار تا یک ماه پس از جلسات آموزشی تداوم داشته است(0001/0 p ). نتیجهگیری:از یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که شرکت دانشآموزان با آسیب بینایی در جلسات آموزشی حل مسئله،میزان مهارتهای اجتماعی آنان را افزایش و مشکلات رفتاری آنان را کاهش میدهد.
خلاصه ماشینی:
"یافتهها:نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش شیوه حل مسئله گروهی،مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با آسیب بینایی را به طور معناداری افزایش میدهد(0001/0- p ) و باعث کاهش مشکلات رفتاری برونزاد میشود(0001/0 p )و این آثار تا یک ماه پس از جلسات آموزشی تداوم داشته است(0001/0 p ).
همان طور که در این جدول مشاهده میشود میانگین نمرات مهارتهای اجتماعی،همکاری، جرأتمندی و خودکنترلی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون و پیگری افزایش،و میانگین مشکلات رفتاری برونزاد کاهش یافته است.
همچنین در این جدول مشاهده میشود که بین میانگین تعدیل شده نمرات مهارتهای اجتماعی برحسب عضویت گروهی در مرحله پیگیری نیز تفاوت معناداری وجود دارد (0001/0- p ).
جدول 2-نتایج تحلیل کواریانس تأثیر عضویت گروهی بر میزان مهارتهای اجتماعی دو گروهی برمیزان مهارتهای اجتماعی دو گروه در مرحله پس آزمون (تصویرتصویر) یافتههای حاصل همچنین مبین آن است که بین میانگین تعدیل شده نمرات مشکلات رفتاری برونزاد برحسب عضویت گروهی در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد(001/0- p ).
همچنین در جدول 2 مشاهده میشود که بین میانگین تعدیل شده نمرات مشکلات رفتاری برونزاد برحسب عضویت گروهی در مرحله پیگیری نیز تفاوت معناداری وجود دارد(62/0- p ).
البته نقص بینایی به طور مستقیم باعث ایجاد مشکلات رفتاری و عاطفی در افراد آسیب دیده بینایی نمیشود بلکه ممکن است این نقص عواملی را که منجر به ناسازگاری اجتماعی میشوند،تشدید کند؛بنابراین به نظر میرسد که آموزش حل مسئله گروهی باعث افزایش مهارتهای اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری شود."