خلاصه ماشینی:
"اما سرانجام آنها به مستند پیوستند این دو هنرمند نقاش،اغلب از اشیاء معمولی-و به قول زیگاورتوف:"تکههایی از واقعیت"-فیلم میگرفتند و از آنها به عنوان پایهای برای تأثیر متقابل در تصویر استفاده میکردند.
3این فصل فیلم،نمایشگر تحقیری است که در کار تکراری وجود دارد-البته فیلم دارای مایههای فلسفی نیرومندی نیز هست.
به نظر میرسد که کلیهء این تأثیرات در فیلم"برلین: سمفونی یک شهر"(1927)که روتمن آن را کارگردانی و تدوین کرده و کارل فروند نیز فیلمبردار آن بوده، تجمع کردهاند.
در سال 1929،ویگو بوریس کوفمن را به نیس دعوت کرد تا با او در زمینهء فیلمبرداری همکاری کند و این همکاری منجر به خلق فیلم"دربارهء نیس"شد که در همان سال نیز به نمایش درآمد.
ویگو بعدا به تماشاگری در پاریس گفت که"سازندهء این نوع فیلمهای مستند باید آنقدر لاغر باشد که بتواند از سوراخ کلید رد شود و فیلمبرداری کند آنها در آغاز فلیمشان از شیوهای که مختص فیلمهای سمفونی شهر است استفاده کردند:روی یک صفحه شطرنجی،ما عروسکهای کوچکی را در لباس شب میبینیم- چیزی شبیه آدمکهایی که روی کیک ازدواج میگذارند.
فیلم مستند"دربارهء نیس"شباهتهای زیادی به دیگر فیلمهای شهری دارد،اما مایههای هجو گزنده نیز به آن افزوده شده است.
ایونس در نخستین فیلمی که ساخت نیز جهت مشابهی در پیش گرفت:وی در فیلم"پل" (1928)روی حرکت پیچیدهای که یک پل راهآهن در روتردام دارد متمرکز شده است.
در اواخر سالهای 1920،چند فیلم ریز و درشت دیگر در این زمینه ساخته شد،در پاریس منری فیلم "اماک باکیا"(1927)را بر پایهء الگوهای نور اشیاء در حال چرخش ساخت."