چکیده:
آموزش آمادگی دفاعی به عنوان یکی از ضروریات خدشهناپذیر سیاست دفاعی و بازدارندگی فعال نظام جمهوری اسلامی ایران میباشد که در قانون اساسی کشور نیز بدان تصریح شده است.وزارت آموزش و پرورش با همکاری نیروی مقاومت بسیج اقدام به آموزش آمادگی دفاعی به دانش آموزان مینماید.در این مقاله به دنبال آن هستیم که آیا اجرای این دورهها در مدارس تحت عنوان دروس آمادگی دفاعی،موفق بوده است و دوم اینکه آیا عوامل مرتبط با اجرای موفق این دورهها به اندازه کافی و متناسب فراهم بوده است یا خیر؟بنابراین با جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات لازم از نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفت.نتایج حاکی از موفقیت نسبی در حیطه نگرشی درسی آمادگی دفاعی و نیز مناسب بودن یادگیری در حیطههای مهارتی و شناختی دارد.نتایج حاصل در مورد سؤال دوم نیز حاکی از تناسب نسبی،اما ناکافی عوامل مذکور میباشد.در پایان نیز پیشنهادات لازم ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"نسبی در حیطه نگرشی درسی آمادگی دفاعی و نیز مناسب بودن یادگیری در حیطههای مهارتی و
آمادگی دفاعی برای دانشآموزان با همکاری نیروی مقاومت بسیج میباشد.
میزان موفقیت در آموزش آمادگی دفاعی در سطح مدارس شهر تهران،مشکلات مربوطه بررسی و جهت اخذ تصمیم و پیشنهاد راهکارهای مناسب به متولیان و
مشکلات نیز زمینه اجرای بهتر آموزش آمادگی دفاعی در سطح مدارس را فراهم
تشکیل شدهاند:سؤال اصلی 1-آیا اجرای آموزش آمادگی دفاعی مدارس موفق بوده است؟
سؤال فرعی 3-1-میزان تحقق اهداف دوره آموزش آمادگی دفاعی در حیطه
سؤال فرعی 3-1-میزان تحقق اهداف دوره آموزش آمادگی دفاعی در حیطه
سؤال فرعی 3-1-میزان تحقق اهداف دوره آموزش آمادگی دفاعی در حیطه
هماهنگی دو نهاد)برای اجرای آموزش آمادگی دفاعی مدارس مناسب میباشد؟
معلمان و خانوادهها)برای اجرای آموزش آمادگی دفاعی مناسب میباشد؟
با توجه به موارد طرح شده اهم اهداف مقاله حاضر به شرح زیر میباشد: 1-بررسی میزان موفقیت دوره آموزشی درس آمادگی دفاعی مدارس در
آییننامه اجرای بخش تئوری درس آمادگی دفاعی بر عهده وزارت آموزش و
پرورش و اجرای بخش عملی درس به عهده سپاه گذاشته شده است.
دانشآموزان پسر شهر تهران که دوره درس آمادگی دفاعی را در سال تحصیلی
سؤال اصلی 1-آیا اجرای آموزش آمادگی دفاعی موفق بوده است؟
سؤال فرعی 1-1-میزان تحقق اهداف دوره آموزش آمادگی دفاعی مدارس در
مدارس در حیطه شناختی و مهارتی چقدر میباشد؟ در این سؤال مناسب بودن یادگیری دانشآموزان را نمره بالای 51 در نظر
جدول 6-تعیین فاصله اطمینان عوامل جامعه برای اهداف درس آمادگی دفاعی
اهداف درس آمادگی دفاعی در حیطه نگرشی در سطح جامعه آماری(شهر"