چکیده:
در این مقاله برخی از ابعاد اجتماعی و فرهنگی سیاست علم و فناوری در بریتانیا از منظر فرهنگی بررسی شده است. در مقدمه موضوع مقاله معرفی و سپس گفتمانها و زمینه فرهنگی علم و سیاست علم و فناوری در اروپا شرح داده شده است. در بخش دیگر مقاله نگرش پارلمان و دولت بریتانیا به علم و نیز نهادها و برنامههای سیاستگذار و سیاست علم در بریتانیا، به خصوص شوراهای تحقیقات در این کشور، بررسی شده است. در ادامه مقاله به سیاستهای و برنامههای فرهنگی بریتانیا برای تولید علم پرداخته و به خصوص
برنامههای مربوط به تحکیم پیوند علم و جامعه یا علم در خدمت مردم معرفی شده است.
بخش پایانی مقاله به تحلیل ویژگیهای سیاست تولید علم در بریتانیا اختصاص دارد.
خلاصه ماشینی:
"همچنین، در این مقاله چگونگی پیوند فرهنگ و علم یا سیاست علم در بریتانیا و نیز روشها، ابزارها و اهداف فرهنگی که دولت بریتانیا در حال حاضر برای افزایش تولیدات علمی و فناوری و بهرهبرداری از دستاوردهای آن در ابعاد مختلف به خدمت میگیرد، بررسی شده و نکات تاریخی، آموزشی و سازمانی به اجمال مورد توجه قرارگرفته است.
The University Grants Commission از دهه 1980، با ظهور و گسترش «جامعه مابعد صنعتی» و جامعه دانش محور، اقتصاد و نظام اجتماعی بریتانیا نیز دستخوش تحولات عظیمی میشود و توجه دولت به علم و افزایش تولیدات علمی و فناوری ابعاد تازهای به خود میگیرد.
استفن بایرز[32]، وزیر تجارت و صنعت بریتانیا، در مقدمهای که برگزارش دولت با عنوان گزارش وایت در دسامبر 2003 منتشر کرد، تأکید میکند که سیاست بریتانیا در زمینه علم تلاش برای حفظ موقعیت بریتانیا به منزله یکی از رهبران و پیشگامان توسعه و تولید علمی در جهان است.
در گزارش انجمن توسعه علم بریتانیا به دولت پیشنهاد شده است که این بررسی پیماشی به منزله یکی از مجموعه بررسیهای ملی ادواری مانند سرشماری های جمعیتی، پیمایش جرایم و پیمایش نگرشهای اجتماعی هر سه سال یک بار به طور منظم انجام شود.
سیاست علم در بریتانیا نیز بر مردمگرایی بیشتر متمرکز شده و برای این منظور، برنامههای متعددی در زمینه بسط پیوند جامعه و علم، گفتگو و ارتباطات محققان و مردم و هدایت تحقیقات متناسب با نیازهای واقعی جامعه از راه اولویتگذاری ملی اجرا شده است."