چکیده:
هدف این پژوهش، مقایسه ی ارزش های شغلی زنان و مردان تحصیل کرده ی دانشگاهی، پیش از ورود به بازار کار، و بررسی این ارزش ها در رشته های مختلف تحصیلی بود. فرضیات تحقیق چنین است: ارزش های شغلی زنان، با ارزش های شغلی مردان متفاوت است؛ و ارزش های شغلی در رشته های مختلف تحصیلی دانشگاهی متفاوت است.
جامعه ی آماری پژوهش، همه ی دانش جویان دانشگاه های شهر تهران در سال تحصیلی 82-83 بود که از بین آنان 500 دانش جوی سال آخر در رشته های مختلف تحصیلی، به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش در این بررسی، پرسش نامه ی ارزش های شغلی بود که بر اساس نظریه ی ارزش های شغلی سوپر با هفت مقیاس ارزشی تدوین شده بود: پیش رفت، استقلال، نوع دوستی، منزلت اجتماعی، بازخورد اقتصادی، امنیت و خلاقیت.
در تجزیه و تحلیل داده ها و تأثیرات تعاملی متغیرهای رشته های تحصیلی و هم چنین جنس با مقیاس های ارزش های شغلی، آزمون F و T انجام شد. یافته ها نشان داد که در زنان دانش جو، میزان ارزش های پیش رفت، نوع دوستی، امنیت، و خلاقیت به گونه یی معنادار با دانش جویان مرد متفاوت بود. میزان ارزش های شغلی، به استثنای ارزش پیش رفت و بازخورد اقتصادی، در بین رشته های مختلف تحصیلی متفاوت بود.
خلاصه ماشینی:
"گرچه ارزشهای افراد متفاوت است،اما شواهد خوبی وجود دارد که ارزشها در تصمیمگیریهای حرفهئی مانند انتخاب شغل،آموزش قبل از اشتغال،و یا انتخاب رشتهی تحصیلی در دانشگاهها دخالت دارد،چون تصمیمگیریهای شغلی از تجربهها و تصمیمهای اولیه و همچنین رشد کلی و تحول فرد متأثر است(سوپر و سوپر،2001:102-108).
پژوهش این پژوهش،قصد دارد همراه با بررسی ارزشهای شغلی براساس نظریهی سوپر در دانشگاهها،به مقایسهی رشتههای مختلف دانشگاهی با توجه به این ارزشها بپردازد؛تا بتوان با شناسایی و تعیین تفاوت بین ارزشهای دانشجویان،که نیروهای جوان و فعال بازار کار هستند،به راهنمایی شغلی آنها پرداخت و برنامههای مشاورهئی مناسبی برای تشویق آنها تنظیم کرد؛و افزون بر این،بتوان با شناخت این ارزشها از دیدگاه دانشجویان رشتههای مختلف،و همچنین انطباق آن با وظایف و تقاضاهای شغلی، راهکارهایی برای سازمانها و بازار کار،برای گزینش افراد مناسب پیشنهاد نمود.
جدول 2-مقایسهی میانگین نمرات ارزشهای شغلی برحسب جنس (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3-میانگین نمرات و مقادیر F در مقیاسهای ارزشهای شغلی برحسب رشتهی تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تفاوت میزان ارزش نوعدوستی در رشتههای مختلف معنادار بود،اما آزمون تعقیبی شفه هیچ رشتهی خاصی را بر دیگری(دوبهدو)برتر نشان نداد.
3-بررسی ارزشهای شغلی مختلف،میتواند با برنامهریزیهای مناسب برای ارتقای ارزشهای شغلی همان رشتهها تدوین شود که این امر،خود میتواند به تشویق و ترغیب افراد جامعه به سوی ارزشهای درونی مشاغل منجر گردد و در بازار کار هم،در اثر تحکیم این ارزشها،به دنبال مشاغلی روند که با رشتهی تحصیلی و تخصصی خودشان متناسب باشد."