چکیده:
هنر مفهومی از اولین،جنجالیترین و جذابترین گرایشهای هنری دوران جدید(پستمدرن)در عرصهی هنر میباشد که کلیه تعریفها و قواعد پذیرفتهشده در مورد کیستی هنرمند،چیستی اثر هنری و چگونگی آفرینش هنری را مورد پرسشهای ویرانگر خود قرار داد و قراردادهای عادتشده و مورد آزمون قرارگرفته دوران مدرن در مورد رمزگان و نظام زیباییشناسی هنر را زیر پا نهاد و بدین وسیله مرز و چارچوبهای عرصهی هنر را از نو تعریف و گسترش داد.این گرایش گونهای به کلی متفاوت و تازه از رفتار و فعالیت هنری را وارد گفتمان هنر نمود. موشکافی و تحلیل آنچه هنرمندان این گرایش در پی آن بودند و آنچه به جای نهادند و توصیف و تحلیل نظام زیباییشناسی و رمزگان هنری که پیروی نموده و یا به میراث گذاشتند در افزایش دانش و آگاهی نسبت به این گرایش موثر بوده و همچنین به معرفت بیشتر نسبت به بحثهای پایانناپذیری چون معنای اثر هنری،هنرمند و رمزگان هنری منجر خواهد شد.
در این مقاله چگونگی شکلگیری این گرایش و پرسشها و تردیدهای مطرحشده در مورد اثر هنری،هنرمند، مخاطب و رمزگان و قواعد زیباییشناختی که توسط هنرمندان این گرایش ایجاد گردید،بررسی و تحلیل شده تا به این سوالات پاسخ داده شود:1-دلایل به وجود آمدن این گرایش و بستر زمینهساز آن چه بود؟2-هنرمندان این گرایش از چه نظام زیباییشناسی و رمزگانی پیروی میکردند؟3-میراث هنری و دستاوردهای زیباییشناسی این گرایش چه بود؟
خلاصه ماشینی:
در این مقاله چگونگی شکلگیری این گرایش و پرسشها و تردیدهای مطرحشده در مورد اثر هنری،هنرمند، مخاطب و رمزگان و قواعد زیباییشناختی که توسط هنرمندان این گرایش ایجاد گردید،بررسی و تحلیل شده تا به این سوالات پاسخ داده شود:1-دلایل به وجود آمدن این گرایش و بستر زمینهساز آن چه بود؟2-هنرمندان این گرایش از چه نظام زیباییشناسی و رمزگانی پیروی میکردند؟3-میراث هنری و دستاوردهای زیباییشناسی این گرایش چه بود؟ واژگان کلیدی: هنر مفهومی،هنر مدرن،پستمدرنیسم،اثر هنری،هنرمند،رمزگان هنری،زیباییشناسی (*)دانشجوی دکتری پژوهش هنر،دانشگاه تهران مقدمه هنرمندان برای به ظهور رساندن ایده،فکر و اندیشهی خود صورتها و شکلها،قواعد و اصول گوناگونی را آزموده و از این تجربهها و کنکاشهای شکلی و کاربستهای مواد و مصالح متفاوت،سنتها و اصول زیباییشناسی زاده شدهاند.
در این مقاله چگونگی شکلگیری این گرایش و پرسشها و تردیدهای مطرح در مورد اثر هنری،هنرمند،مخاطب و رمزگان و قواعد زیباییشناسی که توسط هنرمندان این گرایش ایجاد شد،بررسی و تحلیل گردیده است تا به این سوالات پاسخ داده شود:1-دلایل به وجود آمدن این گرایش و بستر زمینهساز آن چه بود؟2-هنرمندان این گرایش از چه نظام زیباییشناسی و رمزگانی پیروی میکردند؟3-دستاوردهای زیباییشناسی این گرایش چه بود؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1-دوشان،چشمه،1917 تعریف گرایش و قالب و نظریهای در هنر غرب که از اواخر دههی 1960 پس از مینیمال آرت پدید آمد.
(پاکباز،1381:403) ازاینرو هنر مفهومی در صورتهای متنوع و متکثری به ظهور رسیده است،به نوعی که تقسیمبندی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-کاسات،یک و سه صندلی،1965 آثار آن را بر اساس شکل و فرم آثار غیر ممکن ساخته است و آنچه محور و قاعدهی همه جلوههای صوری آن است همانا اندیشه و مفهوم خاص،فردی و پیچیدهی هنرمند میباشد.