چکیده:
هدف از این پژوهش،بررسی متون حدیثی در زمینهء عوامل مؤثر در انحرافات جنسی کودکان و نوجوانان و راههای پیشگیری از رفتارهای نابهنجار جنسی است.در این تحقیق با استفاده از روش هرمنوتیک و روش اجتهادی،متون آیات و احادیث معصومان(ع)در زمینهء شیوههای تربیتی پیشگیری از رفتارهای جنسی نابهنجار در نوجوانان و جوانان،بررسی گردیده و به تفصیل و تحلیل محتوای آنان پرداخته شده است.
در متون دینی به منظور پیشگیری از انحرافات جنسی و پرورش رفتارهای سالم جنسی در بین کودکان و نوجوانان،به والدین به عنوان نزدیکترین افراد به آنان،آموزشهایی داده شده است.در این آموزشها به دو دسته عوامل خانوادگی و محیطی(اجتماعی و فرهنگی) توجه ویژه شده است.در مورد دستهء اول رفتارهای پوششی در خانواده،عفاف کلامی و جلوگیری از بیان کلمات سخیف جنسی هنگام خشم و ناراحتی نسبت به کودکان و نسبت به یکدیگر(بین پدر و مادر)و حجاب اتاق خواب و مراقبتهای ویژه در مورد کنجکاویهای کودکان و نوجوانان در مسائل جنسی،تنزیه محیط زندگی از تحریکات جنسی،پرهیز والدین از رفتارهای کلامی و غیر کلامی نابهنجار جنسی در مقابل کودکان،از جمله آموزشها در این زمینه است.در مورد دستهء دوم سالمسازی محیط مدرسه،سالم نگهداشتن ارتباطات همگنان به دور از شکستن هنجارها،مراقبتهای اجتماعی فرهنگی دربارهء مطالعه و دیدن مجلات، ماهواره،اینترنت،پاکسازی جامعه از الگوهای ناسالم اجتماعی که میتواند آسیبهایی را در جهت رشد ناسالم جنسی در بین کودکان،نوجوانان و جوانان به بار آورد؛از جمله آموزشها در زمینهء عوامل محیطی است.
خلاصه ماشینی:
"این ساختار ناظران اجتماعی را قادر میسازد با مجازات و ترساندن افراد از امور ممنوعه و ناهنجاریهای اجتماعی بازدارند؛اما اکنون در جامعهء پستمدرن که بسیاری از امور ممنوع،مجاز و یا دستکم اجتنابناپذیر شمرده میشود،کدام ناظر اجتماعی میتواند از ساختار«ممنوع-مجاز»بهرهء کافی ببرد؟ اگر اندکی واقعبین باشیم،در این دوران که زندانها با روش نظارتی«دور-نزدیک» از مجرمان و نیز موج فزایندهء انحرافاتی از قبیل شرابخواری،اعتیاد،انحرفات جنسی، سوء استفادههای اقتصادی و مواردی از این دست،خاکریز ارزشهای دینی و انقلابی را درهم شکسته است،برخوردهای ناشیانه و غیر کارشناسانه با پدیدهء ماهواره و اینترنت، موجب حریص شدن جوانان به این دو رسانه شده است و همچنین روشهای به کار گرفتهشده در احیای«امر به معروف و نهی از منکر»به عنوان اصل حیاتی و مهم اسلامی در نظارت اجتماعی،ناکارآمدی خود را در دهههای اخیر نشان داده است؛لذا درمییابیم که زمان استفاده از تقابل«دور-نزدیک»و«ممنوع-مجاز»به سرآمده و برای پیشگیری از انحرافات و نیز درمان بیماری مهلک کنونی،باید چارهای دیگر اندیشید.
امام علی(ع)فرمود:«اذا کمل العقل نقصت الشهوة؛هنگامی که عقل کامل و توانمند گردد،شهوت و میل فروکش میکند»(تمیمی، 1373،ج 3،ص 135،ش 4054)و در این حدیث،تأثیرگذاری عقل و شهوت بررسی شده به اینصورت که آدمی به شهوات روی میآورد،آن هنگام که ارزش و بهایی برای آنها قائل است،در حالیکه کمال عقلی باعث میشود در ارزیابی فرد به بیارزشی و بیبهایی امیال شهوی توجه کند و محرکی برای انجام آن نداشته باشد،ازاینرو امام علی(ع)میفرماید:«من کمل عقله إستهان بالشهوات؛کسی که عقلش به تدریج کامل میشود به امیال و خواستههای شهوی بیتوجه میگردد»(همان،ج 5،ص 255،ش 8226) و از آنجا که عقل با تدبیر و براساس حکمت ارزیابی از رفتارها دارد و افعالی که نتیجه حکیمانه داشته باشد میپذیرد و افراطکاریها و نابهنجاریها را که جز آسیب و آفت، ثمرهء دیگری ندارند کنار میزند."