چکیده:
یکی از دستاوردهای سودمند فناوری اطلاعات در سازمانها،تیمهای مجازی است.با بهرهگیری از IT تیمهای مجازی سرعت زیادی به عملیات سازمان بخشیده است.یکی از مسائلی که تیمهای مجازی با آن روبرو هستند،هویت سازمانی است.هویت سازمانی اعضای تیم،در تیمهای مجازی به دلیل عدم وجود تعاملات رو در رو تحت الشعاع قرار میگیرد.در این مقاله تلاش میشود اثرات تیمهای مجازی روی هویت سازمانی بررسی شده و پیامدهای سازمانی آن روی اعضای تیم تحلیل شود.روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد و ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه میباشد.نتایج بدست آمده از آزمون مدلیابی معادلات ساختاری حاکی از آنست که رابطه علی بسیار قوی بین هویت سازمانی و رفتارهای سازمانی همچون رضایت شغلی،تعهد سازمانی،عجین شدن با شغل و رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد.همچنین از میان عوامل موجد هویت نیز دو عامل فرهنگ و مکان رابطه معناداری را نشان میدهند ولی رابطه علی زمان و هویت معنیدار نیست.
خلاصه ماشینی:
"نتایج بدست آمده از آزمون مدلیابی معادلات ساختاری حاکی از آنست که رابطه علی بسیار قوی بین هویت سازمانی و رفتارهای سازمانی همچون رضایت شغلی،تعهد سازمانی،عجین شدن با شغل و رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد.
در ادامه با بیان منابع لازم جهت کسب هویت سعی شده است تا شرایط هر کدام از این منابع در تیمهای مجازی مورد بحث قرار گیرد.
از آنجایی که هویت مبحث مهمی در بر قراری روابط اجتماعی کارکنان است در ادامه مقاله رابطه بین این متغیر با دیگر متغیرهای رفتاری رضایت از شغل،تعهد،عجین شدن در شغل و رفتار شهروندی سازمانی در این تیمها مورد توجه قرار گیرد.
بسیاری از تئوریهای اجتماعی بیان میکنند که افزایش سطح هویت سازمانی میتواند باعث افزایش رضایت افراد از سازمان شود این موضوع در تحقیقات هاسلم به خوبی مورد بحث قرار گرفته و نشان داده شده است[9].
فرضیه سوم:بین هویت و عجین شدن با شغل کارکنان در تیمهای مجازی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
فرضیه چهارم:بین هویت و تعهد سازمانی کارکنان در تیمهای مجازی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
روش تحقیق هدف تحقیق تعیین روابط علی میان متغیرهای هویتی،مجازیت(مکان،زمان و فرهنگ)و متغیرهای رفتار سازمانی(رضایت شغلی،عجین شدن با شغل،تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی)میباشد،از این رو تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است.
مقیاس اندازهگیری و روایی و پایانی:برای متغیر رضایت از شغل 6 سوال،برای اندازه گیری مشارکت در شغل 16 سوال،برای سنجش تعهد سازمانی 12 سوال،برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی 8 سوال،برای سنجش هویت اجتماعی 6 سوال و برای سنجش عوامل مجازیت 23 سوال در نظر گرفته شده است."