چکیده:
اگرچه از آغاز ظهور،اسلام همواره مسلمانان را به وحدت و یکدلی فراخوانده و طرح ایجاد امت واحده را مطرح نموده است،اما در سالهای اخیر،ضرورت پرداختن به این ایده و تلاش برای عملی ساختن آن،برای مسلمانان،بیش از گذشته محسوس است،زیرا با آغاز انقلاب اسلامی ایران،بیداری در کشورهای اسلامی،سرعت و رنگ تازهای به خود گرفته است.دشمنان نیز با ترفندهای مختلفی،به مبارزه با این بیداری برخاسته و از هر سو،وحدت و انسجام مسلمانان را نشانه گرفتهاند.در چنین شرایطی تکتک مسلمانان و تمام کشورهای اسلامی رسالت مهمی بر عهده دارند.آنها برای پرداختن ریشهای و اصولی به وحدت و انسجام میان خود باید به مدارس و نقش مهم آنها توجهی ویژه داشته باشند،زیرا مدارس با برنامههای درسی خود میتواند به تقویت بنیانهای فکری وحدت و انسجام اسلامی بپردازند.علاوه بر این،با راهبردها و شیوههایی که در اهداف،محتوا،روشهای تدریس و ارزیابی پیشرفت تحصیلی بکار میگیرند مهارتها و نگرشهایی را در دانشآموزان شکل دهند که برای حفظ وحدت در جامعه ضروری هستند.ازاینرو، مدیران معلمان و سایر دستاندرکاران مدارس باید در حطیه شناخت،به پرورش ایمان و برخی تواناییهای ذهنی،در حیطه عاطفی،به رشد فضایل اخلاقی و در حیطه مهارت،به کسب تواناییهای عملی مورد نیاز برای تحقق این ایده بپردازند.دستیابی به این هدفها مستلزم بکارگیری راهبردهایی است که در این مقاله بررسی شدهاند.بدیهی است آنچه در اینجا مطرح شده،تنها گوشهای از کارهای لازم است و بررسی عمیقتر موضوع،نیاز به پژوهشهای گستردهای دارد.
خلاصه ماشینی:
"پژوهشنامه انقلاب اسلامی سال هفتم،شماره پانزدهم،زمستان 1378 صص 203-167تحقق وحدت و انسجام اسلامی در پرتو برنامههای درسی مدارس سید ابراهیم میرشاه جعفری*و صدیقه کریمی** (*)دانشیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه اصفهان (**)دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی و مدرس دانشگاه پیام نورچکیده اگرچه از آغاز ظهور،اسلام همواره مسلمانان را به وحدت و یکدلی فراخوانده و طرح ایجاد امت واحده را مطرح نموده است،اما در سالهای اخیر،ضرورت پرداختن به این ایده و تلاش برای عملی ساختن آن،برای مسلمانان،بیش از گذشته محسوس است،زیرا با آغاز انقلاب اسلامی ایران،بیداری در کشورهای اسلامی،سرعت و رنگ تازهای به خود گرفته است.
از جمله این آموزهها،دستورات و توصیههای موجود در منابع اسلامی پیرامون لزوم و چگونگی تحقق وحدت و انسجام در میان امت اسلام است که دانشآموزان باید با آنها آشنا شده و سپس این آشنایی به باوری تبدیل شود که احساس مسئولیت و پایبندی به اجرای این دستورات را در آنها تقویت کند.
علاوه بر این،باید به موارد زیر پرداخته شود: محتوا:محتوای کتابهای این دروس با پیروی از روش قرآن لازم است دانشآموزان را به سمت تفکر درباره نظام هستی،زندگی دنیا،حقیقت وجود انسان،تاریخ بشر و آینده آن،مرگ و زندگی پس از آن سوق دهد و معلمان برای آموختن چگونه فکرکردن زمینه و شرایط مساعدی را فراهم نمایند.
مدارس که طیف گستردهای از ابتدایی تا متوسطه را دربرمیگیرند،در برنامههای درسی خود باید هدف کلی آشنا نمودن دانش آموزان با دستورات و توصیههای دین مبین اسلام پیرامون لزوم و چگونگی تحقق وحدت و انسجام در میان مسلمانان و تبدیل آن به باوری که احساس مسئولیت و پایبندی به اجرای این دستورات را تقویت کند،وجهه همت خود قرار دهند."