چکیده:
(IBخانواده هسته اصلی کلیه اجتماعات بشری است که شخص در آن گام گذاشته و آداب زندگی و اصول و رسوم اجتماعی و تعاون و از خود گذشتگی را فرا میگیرد. در این واحد اجتماعی کوچک که از ازدواج زن و مرد پدید میآید،طرفین دارای حقوق و وظایفی در مقابل یکدیگر میباشند.در قرآن کریم برای بیان مقررات مربوط به وظایف و فرایض اخلاقی در نظام خانوادگی از واژههای مختلفی استفاده شده است.در این مقاله اهم این واژگان معناشناسی شده است.از بررسی مفاهیم قرآنی صالحات،اصلاح،معروف و احسان میتوان گفت که قرآن تأکید فراوانی به رعایت اصول اخلاقی دارد.خانواده محل تمرین و ممارست این اصول است.در قرآن کریم زن و مرد به مدارا،عفو،رعایت حقوق یکدیگر و حفظ خانواده توصیه شدهاند.از نظر قرآن کریم سلسله مراتبی در خانواده میان زن و مرد وجود ندارد و هر کدام بر اساس طبیعت خود از حقوقی برخوردار میباشند.IB)
خلاصه ماشینی:
"در قرآن کریم همواره بر رعایت اصول اخلاقی تأکید خاصی شده است.
قرآن این اصول اخلاقی را در تمام مراحل زندگی انسان مورد تأکید قرار داده است.
خداوند در آیه 34 سوره نساء میفرماید:«الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی
2در آیه دو دلیل ذکر شده است:1)«بما فضل الله...
ذیل آیه 32 سوره نساء ذکر شده است:بعد از اینکه آیات میراث و دستور تقسیم ارث آمد،زنان کسی را خدمت
(یاسری،830) از جمله حقوق شوهران در آیه که برای زنان صالحه و شایسته ذکر شده عبارت است از:
خداوند در آیات متعدد حقوق زن را در شرایط و موقعیتهای مختلف بیان کرده است.
خداوند برای حقوق زنان قید«معروف»را اضافه کرده است.
در این آیه معاشرت با زنان مقید به معروف شده است.
آیات 229 و 231 بقره و 2 طلاق همواره بر این امر تأکید دارد که تداوم زندگی با زنان باید
عهده مادران بوده و در این دوران لازم است مردان هزینه زندگی و پوشاک زنان را در حد
سیوطی در اتقان مینویسد آیه 240 بقره به وسیله آیات 234 بقره و 12 نساء نسخ شده است(سبوطی،2/48).
در قرآن کریم تکیه بر مدارا کردن زوجین شده است.
در این آیات شیوه احسان به پدر و مادر و دیگران توضیح داده شده است.
در این آیه طریقه عطوفت به صور ذیل بیان شده است:
بالبخل»لذا منظور از احسان در این آیه مهربانی و تواضع و سخاوت داشتن است.
قرآن برای بیان پرداخت حقوق زن در هنگام جدایی نیز واژه احسان را بکار برده و میفرماید
واژه«معروف»در 12 مورد برای بیان حقوق زن در خانواده آمده است."