چکیده:
کنکاشی در نظام آموزش اقتصاد در دورهء اخیر نشان میدهد ه در نظام،کل اقتصاد اسلامی تنها به چند درس خاص محدود شده و دروس دیگر با تغییرات بسیار مختصر و با استفاده از ترجمهء متنون متعارف تدریس میشوند؛در حالی که به نظر میرسد می توان نظام فعلی را با توجه به مبانی اقتصادی اسلامی و همچنین با توجه به شرایط خاص ایران اصلاح کرد.به منظور انجام این کار لازم است برخی از دروس رشته اقتصاد با در نظر گرفتن مبانی اسلامی و با توجه به شرایط خاص ایران تدریس شوند.
این مقاله تلاش میکند تا نشان دهد که با پذیرش مبانی اسلامی و در نظر گرفتن شرایط خاص ایران،آموزش دروس رشتهء اقتصاد با تغییرات مواجه میشوند؛به نحوی که استادان اقتصاد نباید نسبت به این تغییرات بیتفاوت باشند.در واقع؛در این رویکرد دیگر نباید دروس اقتصاد را تنها با استفاده از ترجمهء متون متعارف آموزش داد،بلکه باید به مبانی دینی،مرتبط،ساختار اقتصاد ایران،مشکلات کشورهای در حال توسعه و به طور خاص کشورهای اسلامی نیز توجه کافی مبذول داشت.الگوی پیشنهادی اثبات میکند که ضرورتی برای محدود کردن آموزش رشتهء اقتصاد اسلامی به چند واحد درسی خاص وجود ندارد،بلکه امکان توسعهء این رشته وجود دارد.
Reviewing the economy training system in recent period indicates that the entire Islamic economy is just limited to some particular courses and other courses are tough! with slight changes and using only some common translated texts. The article discusses the possibility of reforming the current system based on islamic economy and excusive situation of Iran. It is needful lo teach some courses and texts in economy which are based on Islamic foundations and Iran's particular situation. The article has tried to prove that the educational system of economy improves, if the foundation of Islam and particular situation of Iran be taken in to consideration. Consequently economic courses should be applied not only using common translated texts but also the related religious bases, Iran's economic structure, problems of developing and particulary Islamic countries should be taken in to account seriously. The present paper also suggests a pattern to develop economic and related courses.
خلاصه ماشینی:
مدیریت در دانشگاه اسلامی 41/سال سیزدهم،شماره 1/بهار 1388 Management In Daneshgah-E-Eslami,2009(Spring)41,Vol. 13,No. 1 امکان سنجی توسعهء نظام آموزش اقتصادی اسلامی در دانشگاههای کشور:راهکاری در جهت تولید علم در اقتصاد غلامرضا مصباحی مقدم1 حسین میسمی 2 چکیده کنکاشی در نظام آموزش اقتصاد در دورهء اخیر نشان میدهد ه در نظام،کل اقتصاد اسلامی تنها به چند درس خاص محدود شده و دروس دیگر با تغییرات بسیار مختصر و با استفاده از ترجمهء متنون متعارف تدریس میشوند؛در حالی که به نظر میرسد می توان نظام فعلی را با توجه به مبانی اقتصادی اسلامی و همچنین با توجه به شرایط خاص ایران اصلاح کرد.
حال سؤالی که مطرح میشود آن است که علت این مشکلات چیست؟چرا نظام آموزشی علم اقتصاد در دورهء 30 ساله اخیر نتوانسته است به جایگاه مطلوب خود دست یابد؟علت بیگانگی آموزش اقتصاد از تعالیم اسلامی و شرایط خاص ایران(به عنوان یک کشور اسلامی و در حال توسعه)چیست؟چرا توانایی برخی از دانشجویان و استادان اقتصاد در تحلیل شرایط اقتصادی آمریکا و کشورهای اروپایی بیش از توانایی آنان در تحلیل شرایط اقتصادی کشورهای اسلامی و حتی ایرانی است؟به نظر میرسد میتوان به این سؤالات پاسخهای متعددی داد؛اما مسلما یکی از این پاسخها،رویکرد خاصی است که در دورهء اخیر در رابطه با تدریس اقتصاد متعارف(در بین گروهی از محققان)وجود داشته است؛این رویکرد،که هنوز هم با تغییرات مختصری ادامه دارد، بر محدودشان دروس اقتصاد اسلامی به چند درس خاص تأکید دارد.