خلاصه ماشینی:
"اما این تعبیر جمعی دولت،با تعبیر فردگرای آنکه وجود دولت را ناشی از قرارداد اجتماعی افراد انسانی میداند (تعریف روسو)در دوران خویش یکسان است چه دولت برای فرد خدمتگزار باشد،چه فرد برای دولت،در هر حال فرد بیدولت و دولت بیفرد در جامعهء انسانی نبوده است و نخواهد بود.
پیش از شاهنشاهی پیش از آغاز شاهنشاهی ایران چنین فلسفه سیاسی نزد ایرانیان پذیرفته شده بود که با بازگو کردن بخشی چند از اسناد زردتشتی،از آن گذر میشود: باید دانست که در این اسناد،گاه اثر«دولت دودمانی» گاه اثر«دولت شاهی»دیده میشود.
این دولت بر سلسله مراتب «خانواده»،«تیره»،«ده»و«کشور»(بلحاظ قلمرو)استوار است و قدرت عالیه،در نظامی مرکب از ریشسفیدان و سلسله مراتبی که از پایین به بالا-خانه خدا تا شهر خدا بوجود آمده است،آشکار میشود.
«افراسیاب تورانی»با دریغ و افسوس میگوید که نمیتواند این«فر»را برباید و ناسزا بر زبان میراند (یشتها) «فر ایرانی»در«زامیادیشت»کهنترین حماسه رزمی ایرانیان معرفی شده است و گفته میشود چون«جمشید» دروغ گفت،آنرا از وی ستند و به ایزد«مهر»که نگهبان راستی و دلیری و جنگ(وظایف حکومت دودمانی)است سپردند."