خلاصه ماشینی:
«مروری بر اندیشههای استاد کاردان و دلالتهای آن برای آموزش و پرورش ایران» >مقدمه اندیشههای دکتر کاردان و دلالتهای آن برای آموزش و پرورش ایران عنوانی است که هیئت تحریریه برای این بخش از ویژهنامه برگزیده است.
همانگونه که از این عنوان پیداست، هدف این بخش پرداختن مستقیم به حوزههای گوناگون تأملات و دلمشغولیهای نظری و عملی شادروان دکتر کاردان است تا بتوان از منظر این اندیشهها و رهنمودها به راهحلهایی برای مسائل کنونی آموزش و پرورش است پیدا کرد.
به همین منظور یک نشست هماندیشی در تاریخ 19/8/87 با حضور استادان دستاندرکار برگزار گردید.
با توجه به زحمات قابل توجهی که همکاران در این هماندیشی متقبل شده و یادداشتهای دقیقی که در تدارک این نشست فراهم کرده بودند،شرکتکنندگان در نشست به توافق رسیدند که مطالب و یادداشتهای فراهم آمده عینا تقدیم حضور خوانندگان گردد.
مجموعهء گردآمده حاصل تلاشهای همکاران در چهار حوزه از حوزههای مورد علاقهء استاد سفرکرده ماست که البته حق مطلب را درباره اندیشههای شخصیت علمی دکتر کاردان ادا نمیکند،اما راهگشای پژوهشگران علاقهمند به بررسیهای ژرفترو دقیقتر در این حوزههاست.
استادان ارجمندی که دعوت فصلنامه را برای مشارکت در این بخش پذیرفتند،عبارت بودند از: 1.
دکتر سید حسین میرلوحی،دانشگاه شهید رجایی،در حوزه اهداف و اصول تعلیم و تربیت.
2. دکتر علیرضا کیامنش،دانشگاه تربیت معلم،در حوزه سنجش 3.
دکتر منصور علی حمیدی،دانشگاه الزهراء،در حوزه پرورش روح علمی 4.
دکتر محمد جعفر جوادی،در حوزه روانشناسی اجتماعی مساعی عزیزان یادشده و همچنین استاد گرانقدر جناب آقای دکتر علی شریعتمداری را که افتخار همراهی ایشان در این نشست نصیبمان شد،صمیمانه ارج مینهیم.