چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه عملکرد مدیران مدارس با سلامت سازمانی،در مدارس متوسطه شهر قزوین به روش همبستگی به اجرا گذارده شده است.روش نمونهگیری خوشهای و نمونه آماری 180 معلم ابزار پژوهش متشکل از دو پرسشنامه سلامت سازمانی مدرسه و پرسشنامه عملکرد مدیر بوده است.پرسشنامه نخست هفت متغیر انسجام نهادی،نفوذ مدیر، مراعات،ساختدهی،پشتیبانی منابع،روحیه و تأکیدات علمی را بررسی و نیمرخ سلامت هر مدرسه را ترسیم کرده سپس با بهرهگیری از پرسشنامه دوم،عملکرد مدیران را براساس شش مؤلفه برنامه آموزش و تدریس،امور دانشآموزان،امور کارکنان،روابط مدرسه و اجتماع، تسهیلات و تجهیزات،و امور اداری و مالی تعیین کرده است.دادههای تحقیق در بخش کمی با بهرهگیری از دو روش آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شده و به منظور توصیف متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون،ضریب تعیین و همچنین از آزمون معنادار بودن t استفاده شده است.نتایج حاصله از دادههای تحیق نشان میدهند که در حدود یک سوم مدارس مورد مطالعه از سلامت سازمانی مطلوب برخوردار نبودهاند و همچنین معلمان معتقد هستند که در حدود 30 درصد مدارس نیز دارای مدیرانی هستند که عملکرد آنان در حوزههای گوناگون ضعیف است.از این گذشته،نتایج مبتنی بر فرضیه اصلی تحقیق نشان میدهد که میان سلامت سازمانی با عملکرد مدیران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.یافتههای تحقیق مؤید رابطهء سلامت سازمانی با عملکرد مدیران مدارس،در قلمرو برنامه آموزش و تدریس،امور دانشآموزان و کارکنان است.
خلاصه ماشینی:
از این گذشته،نتایج مبتنی بر فرضیه اصلی تحقیق نشان میدهد که میان سلامت سازمانی با عملکرد مدیران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
فرضیه اول:میان عملکرد مدیر در قلمرو برنامه آموزش و تدریس با سلامت سازمانی رابطه معنادار وجود دارد.
فرضیه سوم:میان عملکرد مدیر در قلمرو امور کارکنان مدرسه با سلامت سازمانی رابطه معنادار وجود دارد.
>روششناسی پژوهش این پژوهش از نوع همبستگی است که به منظور تعیین رابطه عملکرد مدیران آموزشی با سلامت سازمانی در مدارس متوسطه نظری شهر قزوین در سال تحصیلی 86-1385 انجام گرفته است.
به منظور اندازهگیری عملکرد مدیران در مدارس و با عنایت به تحقیقات قبلی و مشورت با اساتید متخصص در رشته مدیریت آموزشی و همچنین دبیران،نخست 55 سؤال تهیه و از دبیران دو مدرسه در جامعه مورد تحقیق خواسته شد که با بررسی آنها،عملکرد مدیر را ارزیابی نمایند.
آزمون معنادار بودن ضریب همبستگی فوق(آزمون (t نشان میدهد که قدر مطلق t مشاهده شده (92/8)از مقدار t بحرانی در سطح 1%،(576/2)- a با درجه آزادی(178)بزرگتر است و میتوان با 99%اطمینان،رابطه میان عملکرد مدیران با سلامت سازمانی را تبیین نمود.
خلاصه اطلاعات مربوط به تحلیل همبستگی متغیرهای فرضیه دوم تا هفتم (تصویرتصویر) اطلاعات مندرج در جدول شماره 5 با بررسی ابعاد ششگانه عملکرد مدیران،رابطه هرکدام از حوزههای اقدام مدیر را با سطح سلامت سازمانی در فرضیات جزیی اول تا ششم تحقیق نشان میدهد.
البته بررسی ضریب تعیین درصد تغییرات سلامت سازمانی و عملکرد مدیران مدارس در قلمرو امور ششگانه نیز این روند کاهشی را از فرضیه اول تا ششم نشان میدهد.