چکیده:
روند غیرقابل برگشت به سوی جهانیشدن و افزایش همبستگی و اجتماعگرایی همه جوامع را به سوی آینده نوین و نیز غیرقابل پیشبینی سوق میدهد. چگونگی آموزش و یادگیری به مثابه رکن اساسی توسعه پایدار یکی از عمدهترین مسائل فراروی جوامع مختلف است. یادگیری برای دانستن در قرن21باید بر شناختی روشن از این که چه چیزی را باید بدانیم،چگونه باید بدانیم و چه کسی باید در یادگیری و دانستن مشارکت کند،استوار باشد.
در این مقاله،ضمن پرداختن به مفهوم و پیشینه جهانیشدن و چرایی و ابعاد آن تلاش شده است تا رسالت آموزش و پرورش و مشکلات و مسایل آن در برابر پدیده جهانیشدن بررسی شود.براساس نتایج این مطالعه آموزش و یادگیری مادامالعمر و نیز مشارکت در آن به عنوان بخشی از راهکارهای مواجه بامسأله آموزش در عصر جهانیشدن پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله،ضمن پرداختن به مفهوم و پیشینه جهانیشدن و چرایی و ابعاد آن تلاش شده است تا رسالت
آموزش و پرورش و مشکلات و مسایل آن در برابر پدیده جهانیشدن بررسی شود.
در دهکده جهانی حرکت به سوی آموزش و یادگیری مادامالعمر
ویژگی مهم است:اول اینکه جهانیشدن را مثبت ارزیابی میکند.
خدمات و بالاخره تداخل فرهنگها آنهم به سوی یکسانشدگی و یکدستی است که تمامی این امور در مقیاسی جهانی رخ میدهد
جهانیشدن پدیده نوظهوری نیست؛بلکه فرایندی است که
همگام با افزایش آگاهی انسان نسبت به خود و محیطی طبیعی و اجتماعی،از آغاز تاریخ وجود داشته است.
عظیمی از اقتصاد جهانی در دست این شرکتها است.
در خود هضم کند؛اگر فرهنگی در حال افول است علت آن به
آموزش و پرورش همگانی دستگاه هوشمندانهای است که
به این ترتیب توجه و تأکید آموزش و پرورش نیز دستخوش
است که نیاز به انطباق با جامعه فراصنعتی مطرح شده است
و واضح است که آموزش و پرورش در خور جامعه فراصنعتی
سیر تحول خود از این مراحل گذر کرده است:
چندین برابر میسازد،روشن است که آموزش و پرورش باید
و فردی تأثیرگذار است که سطح فردی دارای همبستگی بالایی با آموزش و پرورش است؛چرا که آسیبهای فردی جهانیشدن
آموزش از منظر جهانیشدن نیرویی است که با کمک آن
این امر مستلزم آن است که خود را بشناسیم،با نگاهی جدید
(2000:145)،معتقد است که آموزش جهانی برای گروههای
لزوم آموزش و یادگیری مادامالعمر در عصر جهانیشدن
یادگیری برای با هم زیستن پشتوانه محکم است.
دیوئی،مهیا کردن برای زندگی نیست بلکه خود زندگی است."