چکیده:
در این مقاله سعی شده است تا ابتدا مقدمهای بر سیستم هزینهیابی بر مبنای تشریح شود و سپس منشأ و تاریخچهء آن،مثلث سهبعدی بقاء در این سیستم و مقایسه آن با کایزن بیان گردد.دو مدل از این سیستم توسط جان دو تون با عنوان مدل کلان و جزیی ارائه شده است.همچنین فرآیند هزینهیابی بر مبنای هدف،نقش مشارکت خرید و عرضه مدیریت در فرآیند و عوامل مؤثر بر فرآیند همراه با نمودار بهطورکامل تشریح شود.یک مثال عددی نیز برای درک بهتر ارائه شده است.در پایان نیز بعد از توضیح و تشریح مراحل اجرای این سیستم، مقایسه آن با سیستمهای سنتی،کاربرد آن در صنایع ایران،مزایا و معایب به کارگیری این سیستم نتیجهگیری میشود.
خلاصه ماشینی:
"واژههای کلیدی:هزینهیابی بر مبنای هدف TC مدیریت هزینه استراتژیک،مشارکت خرید و عرضه مدیریت PSM ، کایزن،مثلث سهبعدی بقامقدمه هزینهیابی برمبنای هدف1فرآیند استراتژیک در مدیریت برای کاهش هزینهها در مراحل اولیه برنامهریزی و طراحی محصول است و توجه خود را به مدیریت هزینه محصولات آتی واحد تولیدی معطوف میدارد.
مصادیقی از تعاریف مختلف ارائهشده در مورد آن را میتوان به شرح زیر مورد اشاره قرار دارد: تعریف کوپر در سال 1999:«مقصود هزینهیابی بر مبنای هدف،شناسایی هزینههای تولیدی یک محصول پیشنهادی است تا وقتی که محصول به فروش میرسد،سود دلخواه و موردنظر را ایجاد کند» هورواث در سال 1993 میلادی:«هزینهیابی بر مبنای هدف مجموعهای از روشها و ابزارهای مدیریت جهت هدایت هزینهها و فعالیتها در طراحی و برنامهریزی برای محصولات جدید است که مبنایی برای کنترل در مراحل بعدی عملیات به وجود میآورد تا نهایتا سود هدف از طریق چرخه حیات محصول فراهم شود.
Component-Level Target Costing فرآیند هزینهیابی بر مبنای هدف (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 3-فرآیند هزینهیابی بر مبنای هدف بیشتر تلاشها برای کاهش هزینه در شرکت مثل ضایعات،طراحی مجدد و جنبههای طراحی محصول در این مرحله اتفاق میافتد.
تعیین اثربخشتر هزینههای مورد انتظار تولیدی شناسایی ویژه نیازهای واقعی مشتریان تطابق فعالیتهای شرکت با نیازمندیهای مشتری درک بهتری از اهداف هزینه در میان کارگران افزایش رضایت مشتری توانایی بیشتر برای رقابت جهانیمعایب به کارگیری TC اگرچه هدف هر سیستمی جلب رضایت مشتری و سود آوری بیشتری است."