چکیده:
با افزایش فرایند انعطاف پذیر کردن سیستمهای مدیریتی، از جمله سیستم جبران خدمات، ضرورت بررسی تئوریک و شناخت متغیرهای کلیدی موثر بر طراحی سیستم جبران خدمات انعطاف پذیر مطرح می شود. هدف مقاله بررسی توانایی تئوری کارگزاری در تبیین مسایل مربوط به جبران خدمات با لحاظ کردن متغیرهای تعدیل گر زمینه فرهنگی و ماهیت حرفه در سازمانهای ایرانی می باشد. طرح/متدلوژی: در این مقاله یک مدل مفهومی توسعه داده شده که رابطه متغیر مستقل یعنی مفروضات تئوری کارگزاری و متغیر وابسته، یعنی ویژگیهای سیستم جبران خدمات (ساختار موجود جبران خدمات و تمایل کارگزاران به ترکیب این ساختار) را با دخالت متغیرهای تعدیل گر (ابعاد فرهنگی و نوع حرفه) در دو شرکت فعال در صنعت خودرو (با حرفه تولیدی و حرفه خدماتی) آزمون کرده است. لازم به ذکر است که مفروضات تئوری کارگزاری تا به حال در کشور ایران آزمایش نشده است. یافته ها: آزمون فرضیات، بعضی از مفروضات تئوری کارگزاری را تایید می کنند. یافته ها نشان می دهند که بعضی از پیش بینیهای تئوری کارگزاری توسط ابعاد فرهنگی تحت الشعاع قرار گرفته و همین طور بعضی ازویژگیهای حرفه رابطه مفروضات تئوری کارگزاری با سیستم جبران خدمات را تعدیل کرده است. نتیجه گیری: لحاظ کردن مفروضات تئوری کارگزاری با توجه به ابعاد فرهنگی و شرایط حرفه در تنظیم قراردادهای جبران خدمات می تواند در بهبود سیستم حقوق و دستمزد شرکتهای ایرانی اثر بخش باشد و از مشکلات و هزینه های کار گزاری بکاهد.
خلاصه ماشینی:
"فرضیه اصلی 3:ابعاد فرهنگی که شامل ابعاد«مردانگی/زنانگی،فردگرایی/جمعگرایی،سلسلهمراتبگرایی/مساواتگرایی و ریسکپذیری/ریسکگریزی»است،ارتباط بین مفروضات تئوری کارگزاری(تفاوت ادراک ریسک بین کارگزار و کارفرما،تضاد اهداف،تضاد منافع)و سهم حقوق متغیر در ساختار قراردادهای جبران خدمات را تعدیل میکنند.
فرضیه اصلی 5:ویژگیهای حرفه که شامل«قابلیت اندازهگیری عملکرد+قابلیت برنامهریزی وظایف،کنترل سرپرست،اطمینان از نتایج کار و دامنه ارتباطات کارگزار»است،ارتباطبین مفروضات تئوری کارگزاری(تفاوت ادراک ریسک بین کارگزار و کارفرما،تضاد اهداف،تضاد منافع)و سهم حقوق متغیر در ساختار قراردادهای جبران خدمات را تعدیل میکنند.
فرضیه اصلی 5:ویژگیهای حرفه که شامل«قابلیت اندازهگیری عملکرد+قابلیت برنامهریزی وظایف،کنترل سرپرست،اطمینان از نتایج کار و دامنه ارتباطات کارگزار»است،ارتباطبین مفروضات تئوری کارگزاری(تفاوت ادراک ریسک بین کارگزار و کارفرما،تضاد اهداف،تضاد منافع)و سهم حقوق متغیر در ساختار قراردادهای جبران خدمات را تعدیل میکنند.
این نتایج میتوانند برای طراحی ساختار اثربخش قراردادهای جبران خدمات که بتواند هممورد رضایت کارکنان واقع میشود و هم مشکلات و هزینههای کارگزاری را کاهش دهد،بهکار گرفته شوند و لذا استفاده از الگوهای انعلافپذیر و پیوندی اگر با لحاظ کردن ویژگیهایفرهنگی و نوع حرفه انجام شود میتواند موفقیتآمیز باشد،اما تقلید از الگوهای حقوقو دستمزد باید حتما با احتیاط و بررسی عوامل فوق الذکر صورت بگیرد.
A. H mailliW,nosnhoJ[62] lanruoJ,D&R labolg ni sledom noitazilaicos dna yroeht dsab tnegA:noitavonni 7002,foorP detcerroC,sserP ni elcitrA,tnemeganaM lanoitanretnI fo krow esaerced gnirotinom seoD,.
nijgnoB,miK[43] ycnega na:snoitaroproc lanoitansnart ni seiraidisbus ngierof fo ecnanrevog ,1 eussI,11 emuloV,tnemeganaM lanoitanretnI fo lanruoJ,evitcepsrep yroeht .
N nellA,regreB[24] ot noitacilppa dna yroeht ycnega gnitset ot hcaorppa wen A:ecnamrofrep ,sserP ni elcitrA,ecnaniF & gniknaB fo lanruoJ,yrtsudni gniknab eht .
5002,,81 emuloV secnavdA,ecnanrevoG etaroproC dna scihtE,yroehT ycnegA,nhoJ,streboR[64] ."