خلاصه ماشینی:
در حقیقت شعر فلسطینی در این دوره دچار یک ضعف و سستی شدیدی شده است،که علت اصلی آن حاکم شدن ترکها بر کشور فلسطین بوده است،چرا که حکّام ترک به ادب و زبان عربی آنچنان که شایسته بود توجه نداشتند،و سعی داشتند که زبان ترکی را به عنوان زبان رسمی معرفی کنند،لذا در روزنامهها و مجلات از زبان ترکی استفاده میکردند.
از مشهورترین این سرودهها قصیده«موطنی»از ابراهیم طوقان است؛که دارای موسیقی دلنشین و جذابی است؛ موطنی:الجلال و الجمال و السناء و البهاء فی رباک و الحیاة و النجاة و الهناء و الرجاء فی هواک هل أراکم؟سالما منعما و غانما مکرما هل أراکم فی علاک تبلغ السماک؟موطنی موطنی الحسام و الیراع و النزاع رمزنا مجدنا و عهدنا و واجب الی الوفا یهزنا7 اسلوب شعری این دوره از آنجا که در هرعصر از ادبیات عرب اسالیب شعری بر اساس مقتضای زمان و محیط دچار تغیّر شدهاند،اسلوب شعری،شعر مقاومت در دورهء انتداب با تغیراتی مواجه شده که به بعضی از آنها به اختصار اشاره میکنیم: از نظر اسلوب شعری اگر در بعضی از اشعاری که ذکر شد، نظر کنیم درمییابیم که اسلوب خطابی بر شعر غلبه داشته،و شاعرانی چون ابراهیم طوقان،و ابراهیم الدباغ به این امر توجه خاصی داشتهاند،به طوری که اگر به قصیده«الثلاثاء الحمراء»(سه شنبه خونین)از ابراهیم طوقان مراجعه کنیم،این اسلوب خطابی به روشنی به چشم میخورد.
10 مضامین شعری بعد از سال نکبة: الف)به تصویر کشیدن جنگ و مصیبتها و بدبختیها ناشی از آن: شعر در این دوره الهام گرفته از مشکلات و مصائبی بود که در آن زمان بر زندگی ملّت فلسطین حاکم شده بود لذا همه شعرا این امر را در شعر خود لحاظ میکردند.